Tässä on todellinen auton ja moottoripyörän yhdistelmä – pikku-Fiatia vauhdittaa Suzuki Hayabusan kone!

Johannes Källin vuoden 1974 Fiat 126 kuului takuuvarmasti Hot Rod & Rock Show’n hätkähdyttävimpiin laitteisiin. Pikkuruista autoa vauhdittaa nimittäin moottoripyörän kone, eli kyse on todella erikoisesta konstruktiosta. Fiatin rakentaja sai ideansa Ruotsissa nähdyistä samantyylisistä vehkeistä, ja ajatuksena oli yhdistää mahdollisimman pienen auton kori moottoripyörän tekniikkaan. Lisäksi menopelin piti olla takavetoinen.

dsc00235

1970-luvun piskuinen Fiat 126 täytti mainosti nämä kriteerit. Auto oli alun perin takamoottorinen, mutta nyt sitä voisi nimittää jopa keskimoottoriseksi, koska Suzukin kone vie alkuperäisen takapenkin tilan. Moottori on itse kasattu versio Suzukin GSX-R-mallien pannuista, ja se perustuu ensimmäisen sukupolven Hayabusan lohkoon. Kone kiertää rajoittamattomana 11 000:een asti, mutta Fiat on tarkoitus saada vielä kilpien väliin, joten tehoa joudutaan laskemaan roimasti. Voimaa ei tällöin saa olla kovin paljon enempää kuin alkuperäisessä 126:ssa, eli tehot täytyy valitettavasti rajoittaa noin 30 hevosvoiman tienoille.


dsc00240

Muutokset eivät rajoitu moottoriin, vaan alustakin on laitettu kattavasti uusiksi. Poikittaiseen lehtijouseen perustuva etupään rakenne on korvattu Toyotan osista tehdyllä konstruktiolla. Etuakselisto on yhdistelmä Corolla DX:n sekä Starletin osia, ja myös tukivarret sekä reaktiotangot on lainattu niistä. Lisäksi mm. nivelet on vaihdettu ja etupäähän on asennettu coiloverit. Jarrutkin on lainattu samaisesta Corolla DX:stä.

dsc00243

Takana luotetaan puolestaan muiden japanilaismerkkien tekniikkaan. Pyörännavat, jarrut ja vetoakselit ovat nimittäin peräisin Nissan 200 SX:stä, ja perämurikkana käytetään Subaru WRX STI:n torsen-tyyppistä ratkaisua. Takatukivarret ovat sentään lähes alkuperäiset, koska ne on muokattu Fiatin omista osista. Takajousitus on auton omistajan mukaan varsin jäykkä kokonaisuus.

dsc00237

Vaihdelaatikko on lainattu Suzukin moottoripyörästä, mutta siitä on poistettu moottorijarrutusta rajoittava ominaisuus ja kytkintä on kiristetty. Lisäksi Fiatiin on askarreltu napin painalluksella toimiva sähköpakki. Vaihdelaatikossa on edelleen moottoripyörän välitykset, eli ykkosvaihde on tosi pitkä, ja muita pykäliä saa latoa sen jälkeen varsin tiuhaan tahtiin. Fiatilla on kuulemma hankala lähteä viivalta älyttömän kovaa, koska auto voi joko sutia helposti tai sitten puutua hetkeksi paikoilleen.

dsc00238

126:n sisätiloista on karsittu takapenkin lisäksi kaikki muutkin turhat osat keveyden nimissä ja loppusisusta on verhoiltu itse. Kuski ja pelkääjän paikalla istuvat pysyvät monipistevöiden ansiosta tukevasti kiinni Sparcon kuppipenkeissä. Ulkoapäin auton erottaa tavallisista Fiateista parhaiten lasikuituisten lokasuojanlevikkeiden avulla, jotka on muokattu Morris Miniin tarkoitetuista osista. Lisäksi 126:een on askarreltu pleksiset takasivuikkunat, jotka pystyy irrottamaan moottorin huoltotoimenpiteitä varten. Plekseihin on myös tehty jäähdytysaukot vesijäähdyttimen kuumimpaan kohtaan sekä öljycoolerille.

dsc00239

Fiat on maalattu toisen saapasmaan auton, eli Lamborghini Aventadorin Arancio Argos -metallioranssilla, joka kimaltelee hienosti auringossa. Pikku-Fiatia on rakennettu 2-3 vuotta, mutta viimeisen vuoden aikana sille ei ole kuitenkaan tehty mitään. Auton omistajalla ei ole mennyt projektiinsa kovin suuria summia, koska Fiatissa on käytetty lähinnä käytettyjä ja jopa ilmaisia osia. Esimerkiksi etuakseliston osia on kaivettu metsästä vanhasta peltoautosta. Autoon on ostettu uutena vain vanteet, penkit ja turvavyöt, joten rahaa on säästynyt mukavasti. Aivan kaikkea ei ole kuitenkaan tehty itse, vaan esimerkiksi maalaus ja turvakaaret on teetetty muualla. Källin tavoitteena on pitää 126:n paino rekisteröintikunnossakin alle 600 kilossa uudesta tekniikasta ja lisäjäykisteistä huolimatta, jotta Hayabusan koneella olisi mahdollisimman pieni massa kuljetettavanaan.

dsc00241