Uusi Volvo S90 – silmiä hivelevä vai kirvelevä? Katso kuvagalleria.

Volvo julkisti äskettäin uuden luksussedanin, Volvo S90:n. Sedanin muotokieli mukailee jonkin verran katumaasturi XC90:n muotoilua niin ulkona kuin sisäpuolellakin.

S90:n Jäähdyttimen säleikkö, valot ja keulan alaosa ovat hyvin lähellä XC90:n ilmettä, mutta takapäässä tilanne on toinen. Auton takaosa on varmasti rohkein veto pitkään aikaan ja tulee jakamaan mielipiteitä. Takaosan muotoilun osalta annamme kyllä pisteet omaperäisyydestä, se ei muistuta mitään toista autoa.

Ohjaamo on kuin kopio XC90:stä, mikä ei silti ole huono asia. Keskikonsolia hallitsee suuri, pystyyn asennettu kosketusnäyttö, ratti ja mittaristo, sekä vaihdekepin ympäristö ovat tuttuja entuudestaan. Volvo on onnistunut liittämään kosketusnäyttöön suurimman osan toiminnoista ja kojelaudassa onkin tavallista huomattavasti vähemmän namikoita. Näyttö tosin on melko hallitseva, kuten esimerkiksi sähköisessä ameriikanserkussa Teslassa.


S90:n varustelu on kattava, mutta varsinaisena uutuutena mukana on puoliautonominen ajojärjestelmä, nimeltä Pilot Assist. Selkokielellä tämä tarkoittaa sitä, että maantieajossa auto pitää huolen siitä, että pysytään kaistojen välissä, eikä tarvitse enää kiintopisteeksi edellä ajavaa autoa. Kyse on kuitenkin apujärjestelmästä, eikä kuljettajan korvikkeesta, joten kädet ratissa!

S90 esitellään suurelle yleisölle Detroitin autonäyttelyssä tammikuun 11.-24. päivä vuonna 2016.