1300-heppainen Audi RS 4 paloi poroksi – omistaja saa rahat uuden auton rakentamiseen joukkorahoituskampanjan avulla

Aivan viime vuosituhannen loppumetreillä markkinoille lanseerattu B5-korimallin Audi RS 4 jatkoi kunniakkaasti Porschen valmistaman RS 2 Avantin aloittamia perinteitä. Turboviitonen vaihtui yhteistyössä Cosworthin kanssa kehitettyyn 2,7-litraiseen tuplaturbo-V6:een, mutta korimallina säilyi edelleen pelkästään farmari. Sedan-korinen RS 4 nähtiin vasta seuraavan B7-sukupolven pohjalta, mutta harrastajat ovat rakentaneen porrasperäisiä RS 4:iä myös ensimmäisen sukupolven mallista.

Yksi näistä autoista oli saksalaisen Audi-fani Philip Kaessin käsialaa. Hänen rakentamansa ”RS 4 Limo” sai mm. YouTubessa ja sosiaalisen median eri kanavissa niin paljon huomiota, että mustasta RS 4:stä tuli todellinen kulttiesine. Tämä ei ollut mikään ihme, koska auton rakentaminen lopulliseen asuunsa vei peräti 10 vuotta. Maine kasvoi myös lukuisten kiihdytyskisojen myötä, joissa peräti 1300-heppaiseksi viritetty sedan söi eksoottisia superautoja aamupalaksi.

Nyt autolle sattui kuitenkin pahin mahdollinen, eli se tuhoutui täysin tulipalossa. Kaess oli RS 4:llään normaaliliikenteessä, kun ilmeisesti öljyä pääsi vuotamaan jostakin kuuman pakosarjan tai -putken päälle. Täystuhoon päättynyt tulipalo sai jopa Saksan Audin postaamaan Facebook-sivulleen auton surullisesti päättyneen tarinan. Kaessille kyseessä oli todellinen katastrofi, koska mies oli upottanut melkoisen rahamäärän lisäksi noin 5000 työtuntia projektinsa rakentamiseen.


Kaessin auton fanit tulivat kuitenkin hätiin, ja he polkaisivat pikaisesti käyntiin joukkorahoituskampanjan. Se on tuottanut tähän mennessä jo yli 100 000 euroa, jotka Philip Kaess voi käyttää uuden RS 4:n rakentamiseen. Vanhasta autosta ei jäänyt jäljelle kuin hiiltynyt korikehikko, joten homma täytyy aloittaa jälleen alusta.

Jäämme odottelemaan, koska mies käärii hihansa ja alkaa taas rakentaa uutta Audia. Luultavasti toisesta painoksesta tulee hieman erilainen, koska täysin saman projektin toteuttaminen toiseen kertaan voisi olla vähemmän motivoivaa puuhaa.