150 000 euron W124-Mersu näyttää tältä – hollantilaisessa autokaupassa tarjolla oleva E 60 AMG on yksi alle 150 valmistetusta yksilöstä

Mersun legendaarisimpiin mallisarjoihin kuuluva W124 astui näyttämölle vuonna 1984. Taksitolpillakin hyvin suosittu auto jatkoi W123-edeltäjänsä linjoilla, eli pellin alle sai korkeintaan kuusipyttyisiä koneita. W124:n tarina sai kuitenkin yllättävän sporttisen käänteen, kun Mercedes paljasti syksyllä 1990 Pariisin autonäyttelyssä uuden huippuversion. 500 E:ksi nimetyn piilomuskelin alle oli survottu SL:stä lainattu viisilitrainen kasi, lokasuojissa oli hillityt pullistukset, ja auton kokoonpanosta vastasi toinen stuttgartilaismerkki, eli Porsche.

500 E sai muun mallisarjan tavoin faceliftin vuonna 1993, jolloin mallimerkintäkin muuttui E 500:ksi. 320-heppainen taksimersu ei kuitenkaan riittänyt kaikille, joten tehtaan hovivirittäjä AMG tarjosi vieläkin enemmän potkua janoaville ostajille omaa versiotaan supersedanin pohjalta. E 60 AMG:ksi nimettyä autoa vauhditti kuusilitraiseksi porattu veekasi, josta irtosi jo 381 hevosvoiman huipputeho. Se oli saman verran kuin Ferrari F355:ssä, eli E 60 AMG kuului aikansa sporttisedanien ehdottomaan eliittiin. Ulospäin tämäkin auto oli hyvin hillitty, koska E 60:n tunnusmerkkeihin kuuluivat ainoastaan 17-tuumaiset vanteet ja tuplaputkenpäät.


E 60 AMG oli uutena vielä paljon kalliimpi kuin jo valmiiksi arvokas E 500, joten valmistusmäärä jäi hyvin pieneksi. Tarkka lukema ei tunnu olevan edes tehtaan tiedossa, mutta E 60:iä naputeltiin käsityönä kasaan ilmeisesti noin 100-150 kappaletta. Harvinaisuutensa vuoksi näitä autoja on vain silloin tällöin myynnissä, mutta nyt hollantilaisessa autokaupassa olisi tarjolla vain hieman yli 71 000 kilometriä ajettu punainen E 60 AMG vuodelta 1995.

Signal Red -niminen väri on ollut erikoinen valinta yleensä hillityissä metallisävyissä nähtyyn E 60:een, ja tässä yksilössä on myös tummempaa punaista sekä mustaa yhdistelevä nahkasisustus. Sitä täydentävät vaahterapuukoristeet, ja auton alla pyörivät AMG:n klassiset 17-tuumaiset vanteet. Myös takapuskurin alta pilkottavat hillityt putkenpäät ja takaluukun mallimerkintä kertovat auton suorituskyvystä, jossa ei ole häpeämistä edes nykysporttien rinnalla.

Taksikorin pitäisi kiihtyä AMG:n käsittelyn jälkeen vain 5,4 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeus on rajoitettu E 500:n tapaan sähköisesti 250 km/h:n lukemaan. Myös jousitusta on tukevoitettu lähtökohtaan verrattuna, ja myynnissä olevassa autossa on monia muitakin herkkuja. Niiden joukkoon kuuluvat mm. ilmastointi, vakionopeudensäädin, sähkökattoluukku, Bosen äänentoistojärjestelmä, muistilla ja lämmityksellä varustetut sähkösäätöiset sporttipenkit edessä sekä lämmitetyt erillisistuimet takana. Harvinaisuudella on kuitenkin hintansa, koska tästä yksilöstä pyydetään hulppeat 149 500 euroa.