20 vuotta vanhaa mallia edustavasta Porsche 911 Turbosta maksettiin 20 kertaa enemmän kuin vastaavasta nykyversiosta

Porsche kertoi muutama kuukausi sitten, että se tekee vielä yhden ”uuden” yksilön 20 vuotta sitten tuotannosta poistuneesta 911 Turbosta. Kyseinen korimalli tunnetaan 993-koodilla, ja se on 911:n viimeinen alkuperäistä peruskoria ja ilmajäähdytteistä tekniikkaa hyödyntänyt sukupolvi. Tämä korimalli nauttii nykyään melkoista kulttimainetta, jota Porschekin päätti hyödyntää 70-vuotista taivaltaan juhlistaneessa yksittäiskappaleessa.

Urheiluautomerkki sai inspiraation luomukseensa todennäköisesti Singeriltä ja kumppaneilta, jotka ovat tehneet retrotyylisiä uusvanhoja autoja 964-koristen 911:sten pohjalta. Porschen oma tulkinta nimettiin Project Goldiksi, ja sen rakentamisessa kesti peräti 1,5 vuotta. Juhlakalu jatkaa vuonna 1998 valmistuneen viimeisen 993 Turbon perinteitä, ja se on suora lisä 1990-luvulla tehtyjen autojen sarjaan. Lähtökohtana käytetystä 993 Turbosta piti tietysti hyödyntää joitakin osia, mutta auto sai myös melkoisen määrän upouusia komponentteja. Niitä asennettiin yli 52 000 kappaletta, joiden joukkoon kuuluu myös moottori.

Project Goldin 3,6-litrainen tuplaturbobokseri tuottaa nyt 450 hevosvoimaa, eli 42 heppaa alkuperäistä enemmän. Maksimivääntö on puolestaan kasvanut 45 newtonmetrillä 585 newtonin lukemaan. Voimavarojen kasvu on saatu aikaan mm. isompien turbojen, uuden öljynjäähdyttimen ja tuoreen Motronic-moottorinohjausboksin ansiosta. Uuden Turbo S:n Exclusive-värikartasta poimitulla kultaisen sävyllä maalattua autoa ei jätetty Porschen omiin kokoelmiin, vaan se päätettiin huutokaupata hyvään tarkoitukseen.


Tuotot luvattiin ohjata suoraan Ferry Porschen säätiölle, joka tulee Porschen tehdaspaikkakuntien, eli Stuttgartin ja Leipzigin koulutus-, tutkimus-, urheilu-, kulttuuri- sekä sosiaalialan projekteja. Project Gold päätyi uudelle omistajalle kuluneena viikonloppuna USA:n Atlantassa järjestetyssä huutokaupassa, jossa myytiin muitakin Porschen 70-vuotista merkkipaalua juhlistaneita autoja. Project Goldista tehtiin vain 10 minuutin aikana peräti 37 tarjousta, joista korkein ylsi huimaan 2,7 miljoonaan euroon.

Samalla summalla saisi 10 uutta 911 GT2 RS:ää tai lähes kaksikymmentä 911 Turboa. Project Gold nousi tämän myötä kalleimpien autojen joukkoon huutokaupassa, jossa myytiin myös ennakkoarveluissa 3-3,4 miljoonan dollarin arvoiseksi kaavailtu 959 Pariisi-Dakar-aavikkoralliauto. C-ryhmän kisaprototyyppejä edustanut 956 ei sen sijaan ilmeisesti saavuttanut tavoitehintaansa.