408-heppainen sähkö-Volvo maksaa reilut 62 000 euroa – XC40 Recharge saapuu Suomeen ensi vuoden lopulla

Volvo esitteli muutama vuosi sitten kompaktin XC40-katumaasturin, josta on tullut yksi ruotsalaisbrändin myydyimmistä malleista nykyisen SUV-buumin aikoina. Tänä vuonna autosta julkaistiin myös pistokehybridiversio, joka on nimetty T5 Twin Engineksi. Sähkömoottoreita on kuitenkin vain yksi, joten reilun 260 hevosvoiman kokonaisteho välitetään isommista hybridi-Volvoista poiketen pelkästään etupyörille. Twin Engine tulee myyntiin ensi vuoden alussa, mutta siitä kiinnostuneiden kannattaa ehkä odottaa vielä muutama kuukausi pidempään.

Volvo paljasti nimittäin nyt XC40:n täyssähköversion, eli XC40 Rechargen. Uutuus on kiinalaisen Geelyn omistaman Volvon ensimmäinen täyssähköauto ja vasta alkusoittoa tulevalle, koska tarkoituksena on julkaista uusi täyssähköauto joka vuosi seuraavien viiden vuoden aikana. Ruotsalaismerkki tavoittelee täyssähköautoille peräti 50 prosentin osuutta vuoteen 2025 mennessä, ja lopun pitäisi koostua eriasteisista hybrideistä. Tämä kuulostaa varsin kunnianhimoiselta, mutta todellisuudessa Volvo ei ole aivan ensimmäistä kertaa liikkeellä. Täyssähköautojen markkinoita päästään nimittäin testaamaan sisarbrändi Polestarin 2-mallilla jo ennen XC40 Rechargen myynnin aloitusta.


Recharge toimii vastaisuudessa kattoterminä kaikille ladattaville Volvoille, jotka ovat siis joko täyssähköautoja tai pistokehybridejä. Volvo kysyy nettisivuillaan ensi vuoden alkupuolelta lähtien asiakkaidensa kiinnostuksesta näitä malleja kohtaan, ja tarjolla on myös konkreettisia kannustimia. Jokaisen Recharge-lataushybridimallin kylkiäisinä luvataan nimittäin tarjota vuoden ilmaiset sähköt, ja hyvitys maksetaan keskimääräisen sähkönhinnan mukaan.

Volvon nimeämislogiikka voi ainakin alkuun tuntua vähän harhaanjohtavalta, koska XC40 Rechargen varsinainen mallimerkintä on P8 AWD R-Design. Se kertoo samalla myös uutuuden vetotavasta, eli täyssähköinen XC40 on pistokehybridistä poiketen nelivetoinen. Kokonaistehoksi kerrotaan hulppeat 408 hevosvoimaa, ja toimintasäde on WLTP-syklin mukaan yli 400 kilometriä. Akun saa kuulemma ladattua 80-prosenttisesti täyteen parhaimmillaan 40 minuutissa, kun käytössä on pikalaturi.

Ulkoa täyssähköisen XC40:n erottaa lähinnä täysin umpinaisesta maskista, ja sisustan tärkeimpiin muutoksiin kuuluu täysin uusi Android-pohjainen tietoviihdejärjestelmä. Se on integroitu Volvo On Call -systeemin kanssa, joka toimii käyttöalustana lukuisille eri palveluille. 408-heppainen XC 40 Recharge saapuu kotimaan kamaralle ensi vuoden lopulla, ja hinnatkin ovat jo tiedossa. Täyssähköautoa ei juuri autovero rasita, joten uutuutta voi kutsua melkein edulliseksi tämän teholuokan SUV:eista puhuttaessa. Hinnat alkavat tarkalleen 62 593 eurosta, kun taas lataushybridin omistajaksi pääsee halvimmillaan vajaalla 48 000 eurolla.