50-luvun Dodgen siipikaunotar oli luxusauto mistä köyhässä Euroopassa vain haaveiltiin.

Amerikan Yhdysvallat oli ainoa toiseen maailmansotaan sotatoimin osallistunut valtio, jonka varsinaisella maaperällä ei käyty taisteluja. Yhdistettynä sodan aikaansaamaan teollisuuden kasvuun takasi tämä asetelma USA:lle erityisen aseman kehittyä vauraaksi kansantaloudeksi. 50-luvulla Eurooppa oli vielä nousemassa sodasta jaloilleen, kun Amerikassa tehdastyöläinenkin saattoi nauttia taloudellisesta hyvinvoinnista. Autot kasvoivat entistä isommiksi ja näyttävämmiksi, ja halpa bensiini takasi ennen näkemättömille kulutusjuhlille poikkeuksellisen suotuisat olosuhteet.

Suomalaisille tämä näkyi sellaisina ihmeinä kuin musta ja makea kasvisuutejuoma nimeltä Coca-Cola, jota kulkeutui Olympiavuonna 1952 ensimmäistä kertaa maahamme. Yllättävää kyllä, amerikkalaiset autot olivat tulleet tutuiksi jo ennen sotaa, mutta 50-luvun autopulasta kärsivässä maassamme suurin osa kalustosta tuotiin lähinnä rakkaalta itänaapurilta. Tällaisessa ympäristössä vuosimallin 1957 kromikylläisen huomionkipeä Dodge Custom Royal Lancer ”Super D-500” Coupe kaksivärisine maalauksineen olisi ollut kuin kylmään maahamme eksynyt Hollywoodin filmitähti.


Kuviemme auto myytiin nelisen vuotta sitten Sothebyn huutokaupassa 49.500 dollarin, eli vajaan 44.000 euron hintaan. Minttikuntoisen Dodgen voimanlähteenä on haluttu 310-heppainen 325 Super D-500 V8-kone kahdella nelikurkkuisella kaasuttimella varustettuna. Pehmeästä kyydistä vastaa kaksivaihteinen Power-Flite automaatti. Autoon on ruksittu lisävarusteista löytynyt nahkaverhoilu. Pysähtymisvoimaa tuovat tehostetut jarrut, ja kuntosalillakaan ei tarvitse käydä, sillä autosta löytyy vaikka pikkurillillä käänneltävä tehostettu ohjaus. Istuimet toimivat sähköllä, ja lasitkin laskeutuvat ja nousevat ylös nappia painamalla. Radiolle löytyy kaksi antennia, sekä halutuimpana varusteena autosta löytyy myös alkuperäinen ilmastointilaite.

Chryslerin tyylikkäät ja virtaviivaiset autoluomukset tunnetaan nimellä Forward Look. Vuosina 1955-63 kyseisestä tyylisuunnasta vastasi automuotoilija Virgil Exner, ja uusi linjakas tyyli sai yhdessä yössä näyttämään General Motorsin klassiset Chevroletitkin vanhakantaisilta. Kuviemme Dodgen kauniin kevyt kylkilinja olkoon tästä hyvä esimerkki. Keulan ilmeeltä auto on kuin pedon naama, sillä puskurin pystykoristeet luovat illuusiota terävästä hammasrivistä. Muotoilu onkin nykyautoihin verrattuna kaikin tavoin poikkeuksellista. Siipiautot, kellohameet ja rockabilly ovat jo auttamattomasti osa kadonnutta Amerikkaa, mutta sikäläinen 50-luvun tyyli ja tunnelma välittyvät Dodgen kaltaisista taideaarteista mitä hienoimmalla tavalla myös jälkipolvien ihmeteltäviksi.