50 vuoden takaista maasturi-ikonia saa jälleen tehdasuutena – tämä Ford Bronco ei ole museoauto ulkonäöstään huolimatta

USA:n Ford laajensi mallistoaan vuonna 1966 Broncoksi nimetyllä maasturilla, jonka ensimmäinen sukupolvi pysyi tuotannossa vuoteen 1977 asti. Broncon ura ylsi viiden sukupolven mittaiseksi, kunnes maasturi poistui ovaalimerkin valikoimasta vuonna 1996. Viime aikojen SUV-buumi on kuitenkin tehnyt Broncostakin taas ajankohtaisen, ja Ford on tuomassa myyntiin upouuden Broncon mallivuodeksi 2020.

Sitä täytyy siis odotella vielä reilu vuosi, mutta tuoreen Broncon saa alleen jo nyt Atlantin toisella puolella. Kyseessä ei ole tosin auton moderni versio, vaan maasturin ensimmäisen sukupolven uudelleensyntymä. Sen taustalla vaikuttaa Illinoisissa majaansa pitävä Gateway Bronco, joka on saanut luomukselleen ensimmäisenä firmana Fordin virallisen hyväksynnän. Yritys on jo kerännyt kokemusta aiheesta, koska se on entisöinyt ja modernisoinut ensimmäisen sukupolven Broncoja vuodesta 2016 lähtien.

Gateway Bronco on saanut kunnian olla myös ensimmäinen paja, joka on saanut entisöinneilleen Fordin omien standardien mukaisen sertifioinnin. Illinoisissa toimiva firma tarjoaa parhaillaan kolmenlaisia Broncoja, eli entisöityjä alkuperäisyksilöitä, alkuperäisten runkojen ja alustanumeroiden, mutta uuden korin varaan valmistettuja autoja sekä täysin uusia yksilöitä, jotka on tehty käytännössä tyhjästä tehdasuuden rungon ja korin avulla.


Gateway pystyy tekemään ”tehdasuusia” klassikkomaastureita USA:ssa jo pari vuotta voimassa olleen erikoislainsäädännön ansiosta, joka koskee piensarjavalmistajia. Tällä tavalla saadaan kierrettyä uusia autoja tavallisesti koskevat turvallisuusmääräykset, ja päästönormien täyttäminen onnistuu helpoimmin käyttämällä jo luokitelluista autoista peräisin olevia moottoreita.

Niinpä Gatewayn rakentamissa Broncoissa turvaudutaan Fordin Coyote-nimiseen veekasiin, jota voi haluttaessa höystää vielä esimerkiksi tuplaturbosarjalla, Shelbyn mekaanisella ahtimella tai Borlan bensansuihkutuksella. Maasturin koripaneelit tulevat puolestaan Wild Horse 4×4 -nimiseltä spesialistilta, mutta pellit saavat vielä lisäjäykisteitä ja niiden sopivuutta optimoidaan modernien valmistusmenetelmien avulla. Myös rungot tilataan alihankkijalta, ja Gateway pystyy tarvittaessa asentamaan niihin jopa erillisjousituksen.

Gatewayn rakentamat Broncot ovat uusia autoja myös takuun osalta, joka voi olla jopa viisi vuotta Fordin tehdasmallien tyyliin. Gatewayn nettisivuilla mainostetaan parhaillaan upouuden maasturilegendan kolmea eri versiota. Uusvanha Bronco ei ole mitään halpaa hupia, koska autojen hinnat liikkuvat 120 000 – 180 000 dollarin lukemissa.