50 vuotta sitten julman diktaattorin valinta oli Mercedes-Benz 600 Pullman limusiini.

Mitä yhteistä on Saddam Husseinilla, Leonid Brezhnevillä, Nicolae Ceausesculla, Idi Amin Dadalla, puhemies Maolla, Iranin shaahi Mohammad Reza Pahlavilla, Kim Il-sungilla, Kim Jong-ililla ja Jeremy Clarksonilla? No heillä kaikilla on ollut Mercedeksen 600 Pullman ”diktaattori” limusiini. Kun edellä olevaa listaa tarkastelee auton saama kyseenalainen lisänimi on täysin ansaittu, ainakin listan viimeistä heppua lukuunottamatta.

Joukon jatkoksi voidaan lisätä myös Josip Broz Tito, jonka perintö on näistä hallitsijoista ehkäpä kyseenalaisin. Johdettuaan toisen maailmansodan aikaan vastarintaa Natsi-Saksaa vastaan hän hallitsi myöhemmin yhdistynyttä Jugoslaviaa melkein neljän vuosikymmenen ajan. Titoa on jopa joskus tituuleerattu hempeämieliseksi kommunistijohtajaksi. Hän luopui stalinismista, kukisti sisäisen valtataistelun, tasapainotti maansa sodanjälkeisen talouden ja tarjosi parempaa elintasoa kansalaisilleen, kuin useimmissa muissa Itä-Euroopan maissa.


Toisaalta sama mies ylläpiti KGB:n salaista poliisia, kasvatti järkyttävällä tavalla kansallista velkaa, vangitutti toisinajattelijoita ja loukkasi usein toimillaan ihmisoikeuksia. Oliko siis kyseessä sankari vai tyranni? Jos tätä kysyy Titon aikaisilta jugoslaaveilta voi saada kahdenlaisia vastauksia, tai iskun suoraan käkättimeen. Ristiriitaisella hallitsijalla oli kuitenkin varsin selväpiirteinen elämäntyyli, johon kuului ennen kaikkea näyttävyys kaikin mahdollisin tavoin. Tämä piti sisällään lukuisia hienoja pukuja, julkkis-salarakkaita ja eksoottisen eläintarhan oman palatsin yhteydessä. Luonnollisesti myös matkustaminen tapahtui saman kaavan mukaan. Tässä roolia näytteli sopivasti herran tilaustyönä tilattu Mercedes- Benz 600 Pullman Laundelet.

Tämä W100 Grosser limo on täydellinen valinta, kun haluaa asettaa itsensä toisten yläpuolelle. Yli kuusi metriä pitkä ja miltei kolme tonnia painava autonjärkäle on mitä mainioin siirtymäväline miehelle, joka ei kysele, vaan tekee mitä huvittaa. Auton liikuttelusta vastaa 6,3-litran V8, ja se oli aikanaan maailman kallein auto. Titon vuonna 1971 valmistettu Mersu on yksi yhdeksästä koskaan valmistetusta pitkäkattoisesta, jossa on kolme paria ovia. Entisen presidentin auto on väriltään musta, ja varustettu konjakkinahka-verhoilulla, baarikaapilla ja parranajovälineistöllä, joka löytyy keskikonsolista. Mittarissa komeilee vaatimattomat alle 30.000 kilometriä, ja auton mukana seuraa kaikki mahdolliset dokumentit ja kirjallisuudet automallista. Niin, ja lokasuojista löytyvät pienet lipputangot, tottahan toki!