60- ja 70-lukujen vaihteen ”Metri-Taunus” oli tyylikäs ja amerikkalaishenkinen Saksan Ford.

Saksan vuoristoalueen mukaan nimetty Ford Taunus ensiesiteltiin jo vuonna 1939. Mallinimenä se säilyi käytössä useamman vuosikymmenen kuin Fordin Escort ja Cortina yhteensä. Kyseessä oli ennen kaikkea perheautona mainostettu, ja Saksassa valmistettu Ford. Mallinimen lisäkirjan ”M” juontaa juurensa nähtävästi saksankielisestä sanasta ”Meisterstück”, joka tarkoittaa mestariteosta suomeksi. Suomessa nämä ulkonäkönsä puolesta hieman muskelihenkiset M-Taunukset saivat lempinimen ”Metri-Taunus”. Vuosien myötä Taunus sulautui Cortina-nimeen, jonka tilalle esiteltiin vuonna 1982 legendaarinen ja muotoilultaan entistä uudenaikaisempi Sierra-malli.

Jutussamme huomion saa vuosimallin 1971 Taunus 20M, jossa on 2.0-litran Cologne-nimellä tunnettu V6-kone, joka oli pienin 20M-malliin tarjolla ollut moottorivaihtoehto. Isommat V6-moottorit olivat 2.3 ja 2.6-litran suuruiset. Näitä vuosina 1968-71 valmistettuja M-malleja sai myös neloskoneella, mutta tuolloin mallinimeksi vaihtui 17M. Kuviemme auto on harvinainen 2-ovinen coupe, josta irtoaa 90 pollea. Huiput ovat noin 160km/h ja kiihtyvyys nollasta sataan 14,2 sekuntia.


Auton osti uutena Saksan komennuksella Britti-armeijassa palvellut upseeri. Koska auto oli varustettu oikeanpuoleisella ohjauksella, oli se varmasti tarkoitus viedä mukaan kotimaahan. Näin tapahtuikin kaksi vuotta myöhemmin auton ostosta vuonna 1973, jolloin 20M sai brittikilvet. Se mikä autossa on huomionarvoista, on sen yksityiskohtien runsaus. Maukas saniaisenvihreä väritys vie ajatukset välittömästi 70-luvun alkuun. Lokasuojien näyttävät raudoitukset ovat ruostumatonta terästä, ja lisävalot on tyylikkäästi upotettu komeaan kromimaskiin. Alla on halutut pinnavanteet spinner-tyyppisillä keskiöillä. Sisusta on yhtälailla luokseen kutsuva ruskealla verhoilulla, ja keskikonsolin käsinojalla tuhkakuppineen. Myös kojelaudan puujäljitelmät, ja kolmen ison pyöreän mittarin muodostama patteristo kutsuvat kuljettajaa asettumaan paikoilleen.

Aikansa Englannin autojen laatuongelmien keskellä Saksan Fordin viimeistely oli suorastaan huipputasoa. Erot jo halvempaan Englannissa tehtyyn Cortina-malliin olivat selvät, vaikka sumujen saarten Ford edustikin sikäläisen autolaadun osalta parempaa tasoa. Taunuksen mittariin on kertynyt 75.000 kilometriä, mikä on auton iän huomioiden varsin vähän, ja yksi syy hyväkuntoiselle säilymäihmeelle. Sitä onkin huollettu säännöllisesti aivan viime päiviin saakka. Hyväkuntoinen autokomistus on menossa huutokaupattavaksi, ja siitä odotetaan saatavan yli 10.000 puntaa, eli reilut 11.000 euroa. 70-luvun puolenvälin Granadat myyvät huippukunnossa noin 15.000 puntaa, ja saman ajan kolmoskoppaiset Cortinat selvästi vähemmän. Reilu kymppitonni tällaisesta makupalasta on sijoitus, joka parhaimmillaan tuo omistajalle hyvää mieltä vuosiksi eteenpäin.