600-heppainen VW Golf R laitettiin viivalle vakiokuntoisen Audi RS 6:n kanssa – kumpi voitti?

Kerroimme äskettäin varsin ainutlaatuisesta seiskakorisesta VW Golf R:stä, joka on ulkoisesti täysin vakio. Tässä tapauksessa ulkonäkö hämää kuitenkin pahasti, koska auto on varsinainen susi lammasten vaatteissa. Myös Golfin omistaja on astetta erikoisempi tapaus, koska rankasti viritettyä hot hatchia kuskaa 75-vuotias brittimies Arthur. Hän on ollut koko ikänsä todellinen bensapää, joten alun perin 300-heppaista Golf R:ääkään ei voitu jättää vakioksi.

Arthur halusi Volkkariinsa reilusti lisäpotkua, jota saatiin mm. Turbo Technicsin massiivisen ahtimen, uuden airboxin ja välijäähdyttimen, isomman bensapumpun sekä Milltekin käsialaa olevan putkiston avulla. Suhteellisen pienillä muutoksilla päästiin lähes uskomattomaan lopputulokseen, koska Golfin teholukema tuplaantui 300 hevosvoimasta 600 heppaan.


Autoa esiteltiin aluksi LivingLifeFastin YouTube-kanavalla, mutta ensimmäisellä videolla Golfilla päästiin kaasuttelemaan vain yleisillä teillä. Auton potentiaalista ei siis saatu vielä kunnon käsitystä, joten nyt Golf vietiin Ison-Britannian tunnetuimpiin kuuluvalle Santa Podin kiihdytyssuoralle. Arthur asettui siellä itse R:n puikkoihin, ja sopiva vastustaja löytyi läheltä.

Arthurin jälkikasvu on nimittäin perinyt isänsä autoinnostuksen, ja miehen poika Nick on hankkinut itselleen upouuden Audi RS 6:n. Maailman nopeimpiin farmareihin kuuluvaa autoa ei ole ainakaan vielä viritetty, mutta toisaalta RS:n nelilitraisesta tuplaturbokasista irtoaa jo vakiona muhkeat 560 hevosvoimaa. Lisäksi Audin vaihteiston välityssuhteet ovat viritettyä VW:tä optimaalisemmat kiihdytyskäyttöön, mutta toisaalta RS 6 myös painaa monta sataa kiloa enemmän kuin kompaktiluokan Golf R.

Molemmat autot ovat nelivetoisia, joten ne irtoavat viivalta ilman suurempia pito-ongelmia massiivisista teholukemista huolimatta. Katso seuraavalta videolta, kuinka isän ja pojan kaksinkamppailussa kävi. Sen voimme paljastaa, että molemmat autot ylsivät 11 sekunnin puolelle varttimaililla, mutta ajoiksi kellotetut 11,9 ja 11,0 ovat silti varsin kaukana toisistaan 400 metrin matkalla.