70-luvun GMC Motorhome on kaikkien aikojen legendaarisimpia matkailuautoja.

Mitä matkailuautojen ulkonäköön tulee, niin yksi on allekirjoittaneelle ylitse muiden, ja se on vuosina 1973-78 valmistettu GMC Motorhome. Aikanaan varsin edistyksellisen näköinen ajoneuvo on tänäkin päivänä linjakkaan tyylikäs ilmestys, ja kerää varmasti huomioita missä ikinä liikkukaan, myös kotimaassaan Yhdysvalloissa. Pohjois-Amerikassa on edelleen käytössä noin 8000 General Motors Corporationin valmistamaa moottorikotia. Tämä on varsin iso määrä näinkin iäkkäälle autolle, sillä GMC valmisti näitä yhteensä noin 13.000 kappaletta.

GMC oli vielä tuolloin maailman suurin autovalmistaja, ja oli järkeenkäypää, että valikoimiin kuului myös aikansa ultramoderni matkailuauto. Autojen ympärillä pyörii tänä päivänä fanaattinen yhteisö, jota voi verrata miltei uskonnollisiin lahkoihin. Motorhome-matkailuautoseura järjestää jäsenilleen niin perinteiset karavaaniautotapahtumat kuin ajoneuvoparaatitkin. Amerikasta löytyy myös Motorhome-autojen kunnostukseen erikoistuneita yrityksiä, kuten myös varaosamyyjiä. Kaikki tämä vain heitä varten, jotka eivät koskaan suostuisi lähtemään lomareissulle millään muulla kuin GMC:n Motorhomella.


Motorhomea oli tarjolla seitsemän ja kahdeksan metrisinä korimalleina. Autossa oli aikanaan varsin edistyksellinen saman yhtiön Oldsmobile Toronado -henkilöautoa varten jo vuonna 1966 käyttöönottama etuvetotekniikka. 265-heppaista moottoria varten ei tarvinnut vetää kardaaniakselia takarenkaille, minkä johdosta auton lattia on matala ja tasainen – melkeinpä kuin modernissa matalalattiabussissa. Takaosan telistä löytyvät neljä takarengasta takaavat vakaan kulun, ja rengaskohtainen ilmajousitus automaattisella tasonsäädöllä kuului vakiovarustukseen. Sisältä löytyy täydellisesti varusteltu suihkutila, keskuspölynimurijärjestelmä, sekä keittiö lavuaareineen ja tehosekoittimineen. Voi vain kuvitella kuinka alkeelliselta on tämän jälkeen tuntunut jonkun eurooppalaisen Ford Transitin rungolle kyhätty matkailuautoviritys.

Auton koria tehtiin alumiinista ja lasikuidusta, ja valtamerilaivan kokoisen auton elopainoksi tuli mallista riippuen 4800-5700 kiloa. Auton varustelluimmat versiot maksoivat uutena jopa 35.000 dollaria, mikä oli valtava rahasumma, jos vajaalla 3000 dollarilla sai jo Chevroletin lava-auton omakseen!  Tilavat ja leveät korit sopivat monenlaisiin käyttötarkoituksiin. Motorhomesta tehtiinkin myös ambulansseja, liikkuvia lääkintäasemia, erilaisia opetuskäyttöön tarkoitettuja ajoneuvoja ja tietenkin huoltoautoja. GMC toimittikin myös pelkkiä koreja tahoille, jotka rakensivat auton ympärille muutakin kuin täydellisen lomanviettopaikan. Vuonna 1976 myös Barbie-firma Mattel julkaisi Motorhomeen pohjautuvan Barbie-auton, joka on tänä päivänä keräilytavaraa.