70-luvun rallitaipaleiltakin tuttu Lancia Stratos tekee paluun

New Lancia Stratos. Kuva: Manifattura Automobili Torino

Lancia Stratos HF (High Fidelity) on tuttu 70-luvun MM-ralleista, joista se kahmi myös mestaruuksia vuosina 1974, -75 ja -76. Stratoksen innoittajana toimi Bertonen suunnittelema todella futuristinen ja kiilamainen Lancia Stratos Zero, josta muotoiltiin myöhemmin aavistuksen hillitympi, mutta edelleen voimakkaasti kiilamainen Stratos HF, jota valmistettiin hieman alta 500 kappaletta.

New Lancia Stratos. Kuva: Manifattura Automobili Torino

Manifattura Automobili Torino valmistaa nyt 25 kappaletta autoa, jota kutsutaan nimellä New Lancia Stratos. Uuden Stratoksen on suunnitellut Pininfarina ja se perustuu Ferrari F430-malliin. Sen 4,3 litraisesta V8-moottorista irtoaa mukavat 542 hevosvoimaa ja uusi Stratos kiihtyy 0-100 km/h 3,3 sekunnissa, huippunopeuden ollessa jopa 330 km/h!

Uusi Stratos on 4,18 metriä pitkä, 1,97 metriä leveä ja vain 1,24 metriä korkea. Se on kuitenkin selvästi esikuvaansa suurempi ja 267 kiloa painavampi, vaa’an näyttäessä 1247 kiloa. Pituus vastaa suunnilleen Audi TT:tä, mutta Stratos on sitä vielä hieman leveämpi ja matalampi.


New Stratos esitellään marraskuun ensimmäisellä puoliskolla Geneven autonäyttelyssä. Valmistettavien 25 kappaleen yksikköhintaa ei ole julkistettu, mutta huhujen mukaan se asettuu jopa 650 000 euron yläpuolelle.

New Lancia Stratos. Kuva: Manifattura Automobili Torino

Kuljettajan ovessa oleva kypäräkotelo viittaa vahvasti siihen, että uusi Stratos on tarkoitettu ensisijaisesti rata-ajoon. No, lähes 600 hevosvoiman teho ja 1200 kilon paino on erinomainen yhdistelmä rata-ajoa ajatellen.