710-heppainen Supersports on Bentley Continental GT:n joutsenlaulu

Brittiaatelinen Bentley lähti aivan uusille urille, kun se esitteli perinnemallejaan pienemmän ja sporttisemman Continental GT:n jo kohta 15 vuotta sitten Pariisin autonäyttelyssä. VW Phaetonin pohjalle tehty auto poiki myöhemmin myös avoversion ja Flying Spuriksi ristityn neliovisen sedanin. Continental sai toisen sukupolven malliksi nimetyn kattavan faceliftin vuonna 2011, mutta perustekniikka ei juuri muuttunut.

Alkuperäisen Continental GT:n malliston kruunasi Supersports-niminen huippuversio, mutta sellaista ei ole vieläkään nähty kasvojenkohotuksen kokeneesta mallista. Nyt sen aika koittaa vihdoinkin, kun uusi Supersports esitellään juuri avautuvassa Detroitin autonäyttelyssä. Kyseessä on kaikkien aikojen tehokkain Bentley, ja valmistaja mainostaa autoa myös maailman nopeimmaksi luksusluokan nelipaikkaiseksi kulkupeliksi.


Väitteiden takana piilee peräti 710-heppaiseksi viritetty tuplaturbo-W12, ja huippuvääntöäkin piisaa 1017 newtonin verran. Umpimalli singahtaa nollasta sataan 3,5 sekunnissa, kun taas hieman painavammalla avolla kestää samassa suorituksessa 0,4 sekuntia pidempään. Coupé kelaa huippunopeutta peräti 336 km/h:n verran, joten kaksipaikkaisten superautojen edessä ei tarvitse nöyrtyä edes Saksan Autobahneilla.

Huiman suorituskyvyn mahdollistavat mm. W12-koneen uudet turbot ja kampiakseliin tehdyt muutokset. Alustaakin on peukaloitu, ja vääntöä eri pyörien välillä jakavan torque vectoring -järjestelmän pitäisi parantaa ketteryyttä. Auto on kuitenkin edelleen yli 2,2 tonnin painoinen möhkäle, vaikka massaa onkin onnistuttu pienentämään mallisarjan muihin versioihin verrattuna. Malmikasan pysäyttämisestä huolehtivat hiilikuitukeraamiset jarrut, joita mainostetaan maailman suurimmiksi lajissaan.

Supersportsin takovanteet ovat 21-tuumaiset, ja haluttaessa autoon saa myös titaanista valmistetun pakoputkiston. Ulkoapäin huippumallin tunnistaa normaalia häijymmän näköisistä puskureista, sivuhelmoista ja erilaisista hiilikuitulisäkkeistä. Lisäksi kromi on korvattu kiiltävällä mustalla, ja valotkin on tummennettu samassa hengessä. Takaluukun päälle saa haluttaessa spoilerin, jonka mukana tulee myös splitteri etupuskurin alle. Sisusta on puolestaan kolmiväristä nahkaa sekä alcantaraa, ja kojelaudassa on ruutukuvioista hiilikuitua sporttisuutta alleviivaamassa. Samaa kuviota on käytetty myös penkeissä ja oviverhoiluissa.

Supersports jää nykyisen Continental GT:n joutsenlauluksi, koska seuraaja on jo lähtökuopissa. Se tehdään mm. Porschen kanssa kehitetyn MSB-perusrakenteen pohjalle, joka mahdollistaa urheiluautomaisemmat mittasuhteet ja pienemmän painon. Saattaa olla, että Bentleyn täysin uusi GT-auto nähdään jo muutaman kuukauden kuluttua, joten Supersports lähettää nykymallin tyylillä eläkkeelle.