80-luvun BMW-limusiini: pukumiehille, lauluautoksi vai driftaukseen?

Pakko se on myöntää. Vuosimallin 1985 BMW 745i limusiinissa on tyyliä, jota puuttuu monesta uudemmasta pompöösistä limosta. E23-pohjainen Bemari näyttää äkkiseltään melkoiselta raiskauksen uhrilta, mutta kun silmä tottuu näkemään klassisen Bemun pidempänä, ei lopputulos ole lainkaan hassumpi. Jos todella haluaisi erottua joukosta, olisi tällainen sopivalla tavalla retrohenkinen limo siihen oivallinen väline. Vaikka pidennetty BMW tuo mieleen myös humoristisia ajatuksia, on hai-keulaisessa Bemarissa solakkuutta ja sporttisuutta, mitä täyteen tingentangelia ahdetut pullean pötkömäiset modernit limusiinit eivät koskaan saa piirrettyä verkkokalvoille.

Kuvista voi heti päätellä, että vanteet ovat uudemmasta mallista, ja kooltaankin isommat, kuin mitä autossa on ollut tehtaalta ulos rullatessa. Tehdaskuosista puhuminen tällaisen limon kohdalla on muutenkin hieman hassua, sillä BMW ei kyseisestä korimallista ole tehnyt limusiineja. Kyseessä on varsin harvinainen aikanaan koripajan pidentämä 745i, joten toista samanlaista ei heti tarvitse pelätä tiellä näkevänsä. Tietojen mukaan vastaavia on aikanaan tehty kaikkiaan vain seitsemän, joista nyt kuvissa esiintyvä on ainoa turbo-malli.


Tuo edellä mainittu turboahdin on asennettu BMW:n M106-moottoriin, joka on 3,4-litrainen suora kuutoskone välittäen takarenkaille 248 kopukkaa. Tämä moottori oli täysin uniikki kyseiselle automallille. Tästä syystä mallinimeksi tuli 745i, joka erotti sen vapaasti hengittävästä 735i-mallista, jossa turboa ei käytetty. Limusiini-Bemari on myös sisätiloista ylellisesti varusteltu, ainakin vuoden 1985 mittapuun mukaan. Takapenkkiläiset voivat uppoutua penkkeihinsä, ja katsella kuvaputkitelevisiosta ohjelmia, tai peräti työntää VHS-kasetin sisään videonauhuriin. Menosuuntaan väärin päin olevat pienet penkit sen sijaan eivät sisällä edes turvavöitä, vaan kukapa tällaisessa ylellisessä tilassa haluaisikaan köyttää itseään mihinkään kiinni.

Tällainen jatketun Bemarin kaltainen museoikäinen auto ei ole sieltä käytännöllisimmästä päästä. Se ei mahdu autotalliin, eikä sovi kaupunkipyörittelyyn. Toisaalta siinä on tilaa isommallekin seurueelle, ja juttuhetket ventovieraiden kanssa kuuluu ikään kuin kuljettajan velvollisuuksiin. Uskomatonta kyllä, limo-Bemu taipuu jopa radalla driftaukseen. Katso alta videolta ellet usko!