80-luvun Corvetten tappaja nostaa hintaansa: Tämä ei ole mikään Pappa-Regal!

Vaikka ison osan 80-luvun autoista saisikin syystä sulkea unohduksen kammioon, eivät suinkaan kaikki olkatoppaus-vuosikymmenen nelipyöräiset ole mitäänsanomattomia laatikoita. Joillekin on vaikea hyväksyä, että kasarin ”nykyautot” eivät olekaan ehtymätön luonnonvara, joita ongitaan loputtomasti ilmaiseksi romuttamojen takapihoilta. Tämän tietävät varmasti jo ainakin hyväkuntoisia ja vanhempia yksilöitä etsivät Saabismi-nimistä sairautta potevat.

Amerikassa saatiin jutunjuurta kolmisen vuotta sitten kun ihmettelyä aiheutti vuosimallin -86 Buick Grand National vajaan 16.000 dollarin hintapyynnöllään. Suurin osa tuon ajan kotimaisista autoista liikkuu sikäläisittäin halvan ja naurettavan halvan välimaastossa, joten sinänsä kysymys voisi olla aiheellinen. Vaan kun ei ole, sillä kyseessä on jo jonkinlaiseksi ikoniksi muuttunut aikansa Corvetteakin nopeampi räyhäkkään näköinen kaksiovinen porrasperä, joka olisi erittäin mieluisa kulkine myös allekirjoittaneen autokatokseen. Näistä on myös parhaimmillaan maksettu tuplasti kovempiakin summia. Kyseessä ei siis ole mikään pappa-Regal, vaikka saman korimallin perusversioita on ikämiesten ohjastamina nähtykin.


GN-Buick edustaa valmistajansa 80-luvun kehittyneintä moottoriteknologiaa turboahdettuine V6-koneineen. 235 konia kiidättää auton aikansa varsin kunnioitettavaan 4.8 sekunnin ralliin neulan ohittaessa maagisen satasen rajan. Tämä oli aikansa vähäruokaisten nuhapumppujen aikana jotain, joka toi mieleen bensankäryn ja iloisen 60-luvun muskeliautoineen. Myynti-ilmoituksen autossa on myös halutut targa-palat katossa, jotka voi asetella takaluukkuun nautittaessa helteisestä kesäpäivästä takatukka hulmuten. Oma lukunsa Buickista on Ferrari-miesten lahkeita kastellut, ja entistäkin tehokkaampaa hormonihoitoa saanut GNX-malli, mutta se onkin jo oma tarinansa.

Entäs ne autosta pyydetyt 15.750$ eli noin 13.600€? Ainoa ajatukseni on, että voi kun Suomestakin saisi tällaisen namipalan yhtä halvalla!