90-luvun alun Chevrolet 454 SS oli suoraan tehtaalla rodattu lava-auto

Autojen tehoversiot ovat luonnollisesti usein niitä, jotka nostavat arvoaan vuosikymmenien vieriessä. Kun vuosina 1990-93 valmistettu Chevrolet 454 SS pick up oli uusi, siitä kiinnostuneista oli moni syntynyt 60- ja 70-luvuilla. Nyt nämä X-sukupolvena tunnetut ovat tulleet siihen ikään, että ostovoima on usein aivan toista, kuin nuorena juuri ajokortin saaneena pojankloppina. Ei ole siis mikään ihme, että näiden SS-pikkisten hinta on viime vuosina noussut tasaisen varmasti.

SS-isolohkomalli on koko ikänsä elänyt tunnetumpien ja halutumpien saman aikakauden GM:n tehoversioiden varjossa. Samoihin aikoihin markkinoille tulivat myös GMC Syclone lava-auto, ja GMC Typhoon katumaasturi, jotka omissa luokissaan kuuluivat tuolloin aikansa nopeimpiin amerikkalaisiin tuotantoautoihin. Kolme vuosikymmentä myöhemmin myös SS-malli on vihdoin saamassa sitä arvostusta, joka tälle kilpaveljelle kuuluu. Ainakin allekirjoittaneen tyylitajuun SS-mallin ulkonäkö iskee kolmikosta voimallisimmin, vaikka onkin lähimpänä jonkun perus-Silveradon habitusta.


Ilmestymisvuonna 1990 SS-malli henki ilahduttavasti sitä samanlaista muskelivoimaa, mitä viimeksi tuo ylväs kirjainpari Chevroletin nokalla oli kantanut ennen 70-luvun alun öljykriisiä. Resepti oli harvinaisen yksinkertainen, sillä kevyimpään tarjolla olleeseen pikkisrunkoon istutettiin linjaston tehokkaimpiin kuuluva moottori. Nimensä mukaisesti 454-kuutioinen 7,4-litran V8 tuottaa 230 hummaa, ja vääntöä koneesta irtoaa kunnioitettavat 522 newtonmetriä, joten kevyttä perää ei ole vaikea saada luistelemaan asvaltilla. Karvan alle kahdeksaan sekuntiin kiihtyvä auto ei pärjää suorituskyvyssä Syclone ja Typhoon –malleille, mutta toisaalta hintatasokaan ei ole aivan samaa luokkaa. Polttoaineenkulutus ei kuulu auton hyveisiin, ja jopa kolmosella alkavat litralukemat voivat olla omistajan arkipäivää.

SS-malli tarkoitti varustepakettia, joka sisälsi mm. mustan maalipinnan, isomman jäähdyttimen, erilliset jäähdyttimet moottorin öljylle ja vaihteiston nesteille, Bilsteinin iskunvaimentimet, nopeamman ohjauksen, jäykemmän kallistuksenvakaajan nokalla, mustaksi maalatun maskin ja kuusireikäiset kromivanteet. SS-mallia valmistettiin noin 17 000 autoa, joten sellaisen omistaminen kuuluu harvojen ja valittujen yksinoikeudeksi. Kaikkien amerikkalaista nelikirjaimista ovaalilogoa fanittavien tiedoksi kerrottakoon, että vastaavat Fordin hieman myöhemmin markkinoille tulleet Lightning-tehopikkikset jäävät haluttavuustaistossa Kenraalimoottorin vastaavien jalkoihin.