AC Schnitzer iski kyntensä BMW:n uuteen lippulaivaan – tuunattu M850i jättää 620 hepan voimin jopa tulevan M8:n taakseen

BMW palautti 8-sarjan jälleen mallistonsa viime vuoden lopulla yli 20 vuoden tauon jälkeen. Vaikka auton nimi kertoo muuta, uusi 8-sarja on tekniikaltaan käytännössä 5-sarjan coupé-versio ja entisen 6-sarjan suora jälkeläinen. Sporttisuutta on haettu myös uusilla ulkomitoilla, koska Kasi on 6-sarjan edeltäjäänsä lyhyempi ja matalampi. 8-sarjan tehokkaimpana versiona palvelee tällä hetkellä nelivetoinen M850i xDrive, jonka 4,4-litraisesta tuplaturbokasista irtoaa 530 heppaa. Pian tulossa on vieläkin puhdikkaampi M8, jonka teholukema alkaa jo kuutosella.

Todella tehokasta 8-sarjaa haikailevat saavat kuitenkin jo nyt haluamansa Saksan Aachenissa majaansa pitävältä AC Schnitzeriltä. Baijerilaismerkin tuotoksia jo vuosikymmenet virittänyt tuning-firma toi markkinoille kattavan osavalikoiman BMW:n uuteen lippulaivaan. Valikoiman kruununa toimii M850i:tä varten räätälöity virityssarja, joka nostaa pannun huipputehon 620 hevosvoimaan ja maksimiväännön 840 newtonmetrin lukemaan. Lukemat ovat kasvaneet 90 hepan ja yhtä monen newtonin verran tehtaan jäljiltä olevaan autoon verrattuna.


Myös kolmelitraisella turbodieselillä varustettu 840d on huomioitu AC Schnitzerillä. Sen voimavarat nousevat 320 hevosvoimasta ja 680 newtonmetristä 380 hepan ja 780 newtonin arvoihin. 8-sarjaan on lisäksi tarjolla läpillä varustettu sporttivaimennin, jonka ulostuloiksi voi valita joko mustat tai hiilikuituiset putkenpäät. Jousituksen madallussarja tuo auton puolestaan 20 milliä lähemmäksi maanpintaa.

Ulkokuorta voi höystää mm. hiilikuituisilla etupuskurin ilmanohjaimilla, etuspoilerilla, etusplitterillä ja konepellin ilma-aukoilla. Sivuhelmatkin ovat samasta materiaalista, ja myös neljää pakoputkenpäätä reunustava massiivinen diffuusori on hiilikuitua. Lisäksi takaluukun kannen päälle saa kisatyylisen siiven, jonka sopivuus GT-henkiseen coupéen on vähintäänkin kyseenalaista. Tuunaus viimeistellään keskellä diffuusoria loistavalla F1-tyylisellä jarruvalolla ja lukuisilla AC Schnitzerin logoilla ympäri autoa.

Sisustan koristeiksi tarjotaan esimerkiksi alumiinisia polkimia, jalkatukea ja avaimenperää. Kasiin saa myös AC Schnitzerin omaa designia edustavia 20-tuumaisia vanteita. Niitä on tarjolla kahta erilaista mallia. AC3 on erityisen kevyt takovanne, kun taas AC1-nimisissä kiekoissa panostetaan näyttävyyteen. Molempia on saatavilla sekä antrasiitinharmaana että osittain kiillotettuna. Eturenkaat ovat aina kokoa 245/35 R20, mutta taakse saa joko 275/30 R20 – tai 285/30 R20 -kumit vannemallista riippuen.