Adolf Hitlerin Mercedes-Benz yritettiin huutokaupata viime vuonna: ”Yksi maailman merkittävimpiä autoja”.

Hitler, hakaristi, holokausti ja Mercedes-Benz 770 Grosser Offener Tourenwagen. Kas siinä sanoja, jotka allekirjoittaneelle kumpuavat mieleen Kolmannesta valtakunnasta, joka toisen maailmansodan aikaisena Natsi-Saksanakin tunnetaan. Tuosta Hitlerin käyttämästä raskaasti panssaroidusta avolimusiinista tulee listan jatkoksi mieleen myös marsalkka Mannerheim, jolle Hitler lahjoitti samanlaisen auton. Hitlerin Mersun tunnustetaan yleisesti kuuluvan maailman kaikkien aikojen merkittävien automobiilien joukkoon. Tätä aikansa ehdotonta superautoa yritettiin kaupitella viime vuonna arizonalaisessa huutokaupassa.

Yhdysvaltain sotilaiden vyöryessä Berliiniin vuonna 1945 auto takavarikoitiin, ja se päätyi seuraavana vuonna Pohjois-Amerikan maaperälle. Vastaavanlaisia autoja on jäljellä enää viisi kappaletta, joista kolme on yksityisissä käsissä. Kun auto nyt viimeksi joutui vasaran alle, sen virallista hinta-arvioita ei suostuttu julkistamaan. Pohjatietona oli kuitenkin vuoden 2004 kauppa, jossa samainen auto myytiin osana suurempaa Mercedes-kokoelmaa. Tuolloin kauppasumma oli aikansa maailmanennätys, mitä yksityinen ostaja oli käyttänyt yhdellä kertaa klassikkoautoihin.


Kun Hitlerin omistamalla autolla yritetään tehdä jättitili, on suuri vaara saada lokaa niskaansa. Tämän vuoksi Arizonan Scottsdalessa järjestetyssä huutokaupassa painotettiinkin, että 10% kauppahinnasta ohjattaisiin juutalaisten kansanmurhan tietoisuuden edistämistarkoituksiin. Tästäkään huolimatta autolle ei kauppakamarilla uutta omistajaa löydetty. Noin seitsemän miljoonan dollarin huutohinta ei riittänyt ylittämään hintavarausta. Paria kuukautta myöhemmin lehdistöstä käsin kuitenkin kerrottiin, että auton oli pian ostanut nimettömänä pysytellyt taho.

Lähteiden mukaan 770-malli tehtiin täysin Hitlerin ja hänen autonkuljettajansa SS-upseeri Erich Kempkan toiveiden mukaisesti. Kempka painotti autoa suunnitelleille insinööreille, että auton turvavarusteiden piti edustaa aikansa huippua, vaikka kyseessä olikin avoauto. Mersusta löytyikin 30mm laminoidut luodinkestävät lasit, joista sivulasien lisäkkeet olivat irroitettavaa mallia. Auton kylkien raskas panssarointi suojasi sivuilta, ja takaa löytyi suojapaneeli, jota voitiin nostaa tai laskea kohdistuvan uhan mukaisesti.

Autoa käytettiin ensi kertaa Berliinissä vuonna 1939 osana suurta moottoriajoneuvoparaatia, kun valtakunnankansleri Adolf Hitler esittäytyi autostaan käsin kansainväliselle medialle. Myöhemmin autoa nähtiin Italian fasistidiktaattori Benito Mussolinin vierailun yhteydessä, sekä Ranskan, Jugoslavian ja Kreikan valloitusten jälkeen järjestetyissä juhlallisuuksissa. Auton myöhemmät vaiheet Amerikassa johtivat auton kunnon heikentymiseen, kunnes Vuonna 1976 sen metsästi ja kunnosti kaksi klassikkoautojen harrastajaa, jotka ymmärsivät auton historiallisen arvon. Nykyisin Hitlerin Mersu on sen verran tunnustettu ja arvokas klassikkoauto, että vaaraa auton päätymiseksi uudelleen laiminlyödyksi tuskin enää nähdään.