Aina superautofirmakaan ei onnistu. Mikä näistä Lamborghineista on mielestäsi rumin?

Lamborghini on tunnetusti totuttu yhdistämään toinen toistaan halutumpiin ja komeampiin superautoihin. Haistellessaan uusimpia autotrendejä valmistajat tekevät usein konseptiautoja, eli tutkielmia mahdollisista tulevista tuotantomalleista. Lamborghinin kaltaisella yrityksellä, jonka pääasiallisin tarkoitus on valmistaa vain muutamaa erilaista arvoautoa kerrallaan, on entistäkin kovemmat paineet  onnistua tekemisissään. Tästäkin huolimatta prototyypit ovat joskus melko karseankin näköisiä virityksiä, jonka muotoilijan aivoituksia on vaikea käsittää.

Bertone Lamborghini Athon. Vuonna 1980 Lamborghinilla ei mennyt taloudellisesti kovin hyvin, mikä saattoi heijastua myös tähän etäisesti jopa Citroen BX:n mieleen tuovasta konseptista. Tämä ei sinänsä ole ihme, sillä molemmat autot ovat Bertone-autostudion käsialaa. Athon näyttää nolosti vanhentuneelta tulevaisuuden auton visiolta ilman todellisia yhteyksiä aikansa Lamborghinin muotoilufilosofiaan.


Bertone Lamborghini Genesis. Bertone on vastuussa kahdesta ikonisesta Lamborghinista, Miurasta ja Countachista. Näiden jälkeen on entistä vaikeampi ymmärtää, että samalta pajalta on tullut myös vuonna 1988 ehdotus näinkin kammottavan näköisestä minivan-tekeleestä. Autossa on 455-heppainen takarenkaita suditteleva koneistus, mutta se ei valitettavasti tätä Phil Collinsin painajaista pelasta. Paria vuotta myöhemmin tuotantoon tullut Toyota Previa oli huomattavasti onnistuneempi näkemys tulevaisuuden tila-autosta.

Lamborghini Egoista. Vaikkakin tämä konsepti pitää sisällään suoria kaikuja Lamborghinin nykyisistä tuotantomalleista, on se silti härskiydessään askel pidemmälle. Auto näyttää innokkaan pikkupojan suunnittelemalta, jonka pontimina ovat olleet lasten huoneen lattialta löytyneet Hot Wheels –pikkuautot. Kyseessä on yksipaikkainen auto, jonka nimi viittaa egoismiin. Tämä selvemmäksi ei voi antiperheauton konseptia luoda.

Lamborghini Sogna. Tämä mykistävä esitys vuodelta 1994 on rumuudessaan ylintä kärkikastia. Tekele näyttää siltä, kuin päälle astuttu Countach olisi tuunattu opiskelijabudjetilla yksisilmäisen paviaanin toimesta. Auton muotoillut Ryoji Yamazaki väittää, ettei auton muotoilun aikoihin ollut vielä automuotoiluun perehtynyttä koulua olemassa, minkä johdosta herra Yamazaki käytti muotoilussa esikuvinaan luontoa, dinosauruksen luita, mineraaleja ja historiallisia rakennuksia. Kas kun ei vielä ulkohuussia ja raatokärpäsiä.