Ainutlaatuinen muskeli-Buick vuodelta 1987 tuli myyntiin – turbokoneisen GNX:n mittarissa on alle 14 kilometriä

Harvalle tulee mieleen kulmikas jenkkisedan 1980-luvun nopeimmista tuotantoautoista puhuttaessa. USA:n ripeimmän menopelin viittaa piti kuitenkin reilut 30 vuotta sitten hallussaan pappamaisen Buick Regalin pohjalta kehitetty Grand National, joka erottui perus-Buickeista lähinnä mustan värinsä ja puuttuvien kromiosiensa ansiosta. Pellin alla eroja oli enemmän, koska nokalla murisi parhaimmillaan 245-heppainen turbo-V6.

Jo sen avulla perus-Corvette jäi varttimaililla ihmettelemään kenkälaatikon takavaloja, mutta Buickin väellä oli vielä yksi ässä hihassaan. Grand Nationalin pohjalta kehitettiin nimittäin vieläkin nopeampi GNX (Grand National Experimental), joka oli tarjolla vain mallivuotena 1987. Auton valmistusmäärä jäi ainoastaan 547 yksilöön, joten kyse on todellisesta keräilyharvinaisuudesta. GNX luotiin yhteistyössä Atlantin toisella puolella toimineen McLaren Performance Technologiesin (ASC) kanssa, ja monia komponentteja päivitettiin ”perusmalliseen” Grand Nationaliin verrattuna.


Esimerkiksi moottori, jousitus ja mittaristo kokivat muutoksia. 3,8-litraisen turbokuutosen teholukema nostettiin hitusen yli 300 heppaan, ja vääntöä siitä irtosi muhkeat 569 newtonia. Kasvanut teho saatiin aikaan mm. Garrettin T3-ahtimen, isomman välijäähdyttimen ja paremmin virtaavan putkiston ansiosta. Voima välitettiin takapyörille nelivaihteisen automaatin kautta, ja Buickin suorituskyky ei hävennyt edes paljon kalliimpien eurooppalaisten urheiluautojen rinnalla. GNX ylsi nimittäin varttimaililla 12,7 sekunnin aikaan suoraan tehtaan jäljiltä, eli se oli nopeampi kuin esimerkiksi saman aikakauden Porsche 911 Turbo.

Nyt netin Bring a Trailer -sivustolle ilmestyi myyntiin ehkäpä maailman hienoin GNX. Tätä statusta on helppo perustella, koska auto on käytännössä ajamaton. Mittarissa komeilee nimittäin vain 8,5 mailin, eli 13,7 kilometrin ajomäärä. Kyseinen yksilö on 480. valmistunut GNX, ja se myytiin uutena USA:n Arkansasiin. Sieltä GNX päätyi teksasilaisen diilerin näyttelykappaleeksi, ja autolla ei ajettu tämän jälkeen metriäkään.

GNX:n kaksivärisiä penkkejä suojaavat edelleen tehtaan muovit, ja jopa alkuperäinen window sticker on vielä autossa kiinni. Buick on luonnollisesti muutenkin täysin originaali, ja esimerkiksi 16-tuumaisille aluvanteille kietaistut Goodyear Eagle VR50 -kumit ovat edelleen tehtaan jäljiltä. Kasarimuskeli on parhaillaan huutokaupattavana, ja korkein tarjous nousee varmasti 100 000 dollarin paremmalle puolelle.