Ainutlaatuinen Porsche tulee tarjolle huutokauppaan Saksassa – 993-korinen 911 Turbo on todennäköisesti ainoa säilynyt tehtaan testiproto

Maailman tunnetuimpiin urheiluautoihin kuuluva Porsche 911 näki päivänvalon vielä 901:n nimellä syksyllä 1963 Frankfurtin autonäyttelyssä. Tuolloin tuskin kukaan olisi uskonut, kuinka pitkäksi auton elinkaari muodostuu. Sama peruskori oli käytössä vielä vuonna 1993 esitellyssä 993-sukupolvessa, joka sai kunnian jäädä myös historian viimeiseksi ilmajäähdytteiseksi 911:ksi.

993:n muodot saivat inspiraatiota 1980-luvun super-Porschena tunnetusta 959:stä. Tämä näkyy erityisesti etuvaloissa, jotka olivat paljon edeltäjiä viistommassa kulmassa. 993:n kori pullistui muutenkin joka suuntaan, ja Turbo-huippuversio sai ensimmäistä kertaa nelivedon. Turbon 3,6-litraisesta bokserikuutosesta irtosi kahden ahtimen ansiosta 408 heppaa, jotka nostivat suorituskyvyn aikansa superautoluokkaan.


993-sukupolven 911 Turbo tuli markkinoille vuonna 1995, eli pari vuotta perusmallin jälkeen. Auton testauksessa hyödynnettiin luonnollisesti useita prototyyppejä, joissa käytettiin mm. erilevyisiä lokasuojia sekä erilaisia etu- ja takaspoilereita. Niitä testattiin muiden protojen ohella mustassa yksilössä, joka olisi oikeastaan pitänyt romuttaa 993 Turbon tullessa markkinoille autonvalmistajien tavalliseen tapaan.

Jostakin syystä musta testiproto säästyi kuitenkin tältä kohtalolta. Auton moottori ja vaihteisto irrotettiin Porschella, minkä jälkeen se myytiin eteenpäin Saksan Hofheimissa toimineelle jälleenmyyjälle. Tämä tapahtui jo ennen 993 Turbon lanseerausta markkinoille, ja auto sai vasta sen jälkeen jälleen tekniikan kuortensa alle.

Entinen testiproto myytiin eteenpäin asiakkaalle, jonka hallussa se on säilynyt näihin päiviin saakka. Vuoden 1994 993 Turbo on rankasta menneisyydestään huolimatta erinomaisessa kunnossa, mutta tarkasta ajomäärästä ei ole valitettavasti tietoa. Musta ulkoväri saa kontrastia punaisesta nahkasisustasta ja samaa sävyä edustavasta lattiaverhoilusta. Vanteina pyörivät edelleen alkuperäiset viisipuolaiset kiekot, ja auton varusteisiin lukeutuvat mm. takalasin pyyhin, 12 suuntaan sähköllä säätyvät penkit, Blaupunktin Symphony-äänentoistojärjestelmä, ilmastointi sekä sähkölasit.

Todennäköisesti ainoa säilynyt 993 Turbon testiproto tulee tarjolle RM Sotheby’sin Saksan Essenissä muutaman viikon päästä järjestämään huutokauppaan. 993-koriset Turbot ovat nykyään hinnoissaan, joten ainutlaatuinen testiprototyyppikin on kaikkea muuta kuin halpa. Sen hinnan odotetaan kohoavan 295 000 – 395 000 euron haarukkaan.