Aito veekasibasso kuuluu pian historiaan – AMG tekee yhteistyötä Linkin Parkin kanssa, jotta sen sähköavusteiset mallit kuulostaisivat paremmilta

Mercedeksen tehdasvirittäjä AMG on tullut tunnetuksi saksalaista koulukuntaa edustavista muskeliautoistaan, joiden veekasien jytinä ei ole jäänyt kakkoseksi edes monille jenkkimuskeleille. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet, ja AMG:kin on joutunut pienentämään koneidensa kokoa. Esimerkiksi vanha 6,2-litrainen vapaasti hengittävä mylly korvattiin muutama vuosi sitten nelilitraisella tuplaturbokasilla.

Sekin kuulostaa upealta, mutta soundissa ei ole enää ihan samaa uhmakkuutta kuin suuremmalla iskutilavuudella varustetussa edeltäjässä. Nykyisestäkin veekasista kannattaa kuitenkin ottaa ilo irti, koska sekin joutunee jossakin vaiheessa hybridivoimanlähteen korvaamaksi. Siinä lienee maksimissaan kuusi pyttyä, ja lisäteho haetaan sähkömoottorin avulla.

Mercedes-AMG:n valikoimaan kuuluu jo nyt tupla-ahdetulla V6:lla varustettuja 43-malleja, jotka ovat reilusti edullisempia kuin täysiveriset 63:t. Näiden välistäkin löytyy vielä tehoaukko, joka paikataan loogisesti 53:ksi nimetyillä AMG-Mersuilla. Niistä ensimmäinen on uuden CLS:n pohjalta kehitettävä sporttiversio, joka esitellään jo pikapuoliin. 53-mallien koneena palvelee Mersun upouusi kolmilitrainen suora kuutonen, joka saa lisäpotkua sähkömoottorin avulla.


Kyseessä on siis hybridi, jonka kokonaisteho on noin 430 hevosvoimaa. Voimaa riittää kiitettävästi, mutta kuutosen ja sähkömoottorin yhdistelmästä on hankala saada irti yhtä herkullisia ääniä kuin vanhasta kunnon veekasista. Niinpä AMG on ryhtynyt yhteistyöhön kalifornialaisen rock-bändi Linkin Parkin kanssa, jotta tulevatkin mallit rokkaisivat myös soundiensa osalta.

Mercedes-AMG:tä luotsaavan Tobias Moersin mukaan kumppanuus on kestänyt jo vuosia, ja tuloksia on lupa odotella jo lähiaikoina. AMG on perustanut keinotekoisiin ääniin keskittyvän tiimin, ja yhteistyötä on kuulemma tehty myös pelispesialistien sekä elokuvien ääniä luovien asiantuntijoiden kanssa. Mersun sporttibrändin tehtävänä on myydä ennen kaikkea tunteita, ja soundeilla on tässä suuri osuus myös AMG:n pomon mielestä.

Äänet tulevat kuitenkin kaiuttimista eikä pakoputkista, missä riittää sulattelemista monelle perinteisen koulukunnan bensapäälle. Tehoa AMG-Mersuihin on luvassa kaikesta huolimatta enemmän kuin koskaan ennen. Tarjonnan keihäänkärkenä toimii F1-tekniikkaa hyödyntävä Project 1 -hyperauto, jossa on yli 1000 heppaa 1,6-litraisen turbo-V6:n ja peräti neljän sähkömoottorin ansiosta. Toivottavasti autoon saadaan loihdittua edes etäisesti aitoa Formula Ykköstä muistuttavat soundit, vaikka nekään eivät vedä vertoja menneiden vuosien F1-kilpureille.