Alfan ensimmäinen katumaasturi paljastettiin vihdoinkin – tässä on hartaasti odotettu Stelvio

Alfa Romeon uusi aikakausi alkoi viime vuonna esitellyn ja hiljattain myyntiin tulleen Giulian myötä. Giuliassa palattiin myös perinteiseen takavetoon lähes neljännesvuosisadan odotuksen jälkeen, ja auto onkin herättänyt suurta kiinnostusta niin lehdistössä kuin asiakkaissakin. Alfa on jo pitkään väläytellyt malliston täydentämistä seuraavaksi Giulian perusrakennetta hyödyntävällä katumaasturilla, ja nyt se paljastettiin vihdoinkin Los Angelesin autonäyttelyssä.

stelvio_2

Kuten jo etukäteen ounasteltiin, italialaismerkin SUV:n nimi on Stelvio kuuluisan alppisolan mukaan. Auton muotoilu sisältää sen verran monia Alfa-piirteitä, että merkki ei jää varmasti epäselväksi. Stelviossa on lukuisia Giuliasta tuttuja elementtejä, mutta niitä on tulkittu hieman eri tavalla crossover-tyylin mukaisesti. Esimerkiksi etuvalot ovat selvästi kookkaammat kuin Giuliassa, ja takarekisteri on pitkälle puskuriin ulottuvan takaluukun kannen alareunassa. Sisustakin on hyvin samantyylinen kuin Alfan sporttisedanissa, eli muotoilu ei sisällä mitään suuria yllätyksiä. Stelviokin toimii siis hyvänä esimerkkinä italialaisten maailmankuulusta design-osaamisesta.


stelvio_4

Amerikan maaperällä paljastettiin Stelvion huippuversio, joka tottelee Quadrifoglio-nimeä Giulian tykkimallin tapaan. Molemmissa autoissa käytetään samaa Ferrari-pohjaista tuplaturbo-V6:ta, josta irtoaa peräti 505 heppaa ja 600 newtonin vääntö. 2,9-litraisen pannun voima välittyy tiehen kahdeksanpykäläisen automaattivaihteiston ja nelivedon kautta. Takatasauspyörästö osaa jakaa torque vectoring -toiminnolla voimaa eri puolten pyörien välillä, minkä pitäisi parantaa sporttisen crossoverin käsiteltävyyttä.

stelvio_5

Lisähintaan tarjolla on vielä mm. Brembon hiilikuitukeraamiset jarrut ja hiilikuituiset Recaron penkit, joten tätä ”maasturia” ei ole selvästikään tarkoitettu tiettömille taipaleille. Suorituskyky on optimoitu asfaltille, ja kiihdytys nollasta sataan sujuu neljän sekunnin pintaan. Huippunopeutta Stelvio Quadrifoglio kerää 285 km/h, eli auto on jonkin verran matalakattoista Giuliaa verkkaisempi. Vaikka promokuvissa esiintyy pelkästään hurja Quadrifoglio, autosta tulee tarjolle myös perusmalli sekä sitä hieman paremmin varusteltu Ti-versio. Nekin ovat aina nelivetoisia, ja pellin alla piilee 280-hevosvoimainen kaksilitrainen turbonelonen. Lisäksi Euroopan valikoima täydentyy varmasti vielä dieseleillä.

stelvio_3

Perusversiossa on 18-tuumaiset pyörät ja 6,5-tuumaisella näytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä, kun taas Ti tuo mukanaan tuumaa isommat kiekot, aitoa puuta sisustaan ja 8,8-tuumaisen ruudun kojelautaan. Lisäksi tarjolle tulee Lusso- ja Sport-nimiset varustepaketit, joista annetaan lisätietoja myöhemmin. Auton hinnastakaan ei ole vielä tietoa, mutta Stelvio tulee joka tapauksessa olemaan jonkin verran Giuliaa kalliimpi.