Alfan uuden katumaasturin perusmalli lipsahti julkisuuteen – tältä karvalakki-Stelvio näyttää

Alfa Romeo paljasti merkin ensimmäisen katumaasturin muutama viikko sitten Los Angelesin autonäyttelyssä. Siellä oli esillä ainoastaan malliston huipulle asettuva Quadrifoglio, jossa käytetään Ferrari-sukuista tuplaturbo-V6:ta. 510-heppaisen pannun pitäisi tehdä autosta Alfan omien sanojen mukaan maailman nopein SUV Nürburgringin Nordschleifella. Stelvio-mallistoon tulee kuitenkin kuulumaan tavallisempiakin versioita, ja niistä putkahti nyt julkisuuteen ensimmäinen kuva.

stelvio

Italian TG5-televisiokanavan iltauutisissa nähtiin nimittäin viime viikolla video, jossa maan pääministeri Matteo Renzi vieraili Alfa Romeon Cassinon tehtaalla. Pääministerin vieressä poseerasivat Fiat Chrysler Automobilesin pääjohtaja Sergio Marchionne ja Alfan Euroopan pomoihin kuuluva Alfredo Altavilla, mutta varsinainen päätähti oli kuitenkin miesten keskellä komeileva upouusi Stelvio. Se ei ollut Quadrifoglio, vaan katumaasturin tuleva perusmalli.


Sitä ei ole esitelty vielä ollenkaan, joten kyseessä oli hyvin todennäköisesti esisarjan prototyyppi. Autossa ei ollut minkäänlaista naamiointia, eli italialaiset TV-katsojat näkivät perus-Stelvion ensimmäistä kertaa koko komeudessaan. Sekin näyttää olevan varsin tyylikäs ilmestys, vaikka Quadrifoglio on toki astetta tai paria sporttisempi.

Tavallisen Stelvion puskurit ja vanteet ovat hyvin samantyyliset kuin Giuliassa, missä ei ole mitään yllättävää. Alfan SUV on nimittäin tehty pitkälti Giulian pohjalle, ja autojen sisustatkin ovat lähes identtiset. Myös moottorit ovat samaa perua, mutta Stelvion voimanlähteistä on toistaiseksi paljastettu vain yksi Quadrifoglion lisäksi. Kyseessä on 280-heppainen kaksilitrainen turbonelonen, joka vauhdittaa myös Giulia Velocea. Alfan Veloce-mallit asettuvat perusversioiden ja Quadrifoglio-tykkien väliin, ja merkin sporttisedanista on tarjolla myös 2,2-litraisella turbodieselillä varustettu Veloce.

Tämä 210-hevosvoimainen kone saatetaan hyvinkin nähdä myös Stelvion pellin alla, ja lisäksi katumaasturiin on luvassa 150- ja 180-heppaiset versiot 2,2-litraisesta nakuttajasta. Ne sijoittuvat hinnaston edullisempaan päähän, mutta nelivetoinen Stelvio tulee olemaan joka tapauksessa jonkin verran Giuliaa kalliimpi. Jäämme odottelemaan Stelvion perusmallien virallista julkaisua, jonka pitäisi tapahtua aivan lähiaikoina.