American Car Club Oulu ja Oulu American Car Show 40-vuotis näyttely

Jenkkiautoharrastuksen katsotaan Oulussa alkaneen 1960-luvun puolivälissä, jolloin vielä tuolloin mopoiässä olleet Rami Rasimus, Jussi Välimäki, Alpo Martikainen, Ari Rämet sekä Kimmo Savela ja Eija innostuivat jenkeistä nähdessään ulkomailla ja alan lehdissä uusiksi rakennettuja ajoneuvoja. Rami Rasimus kertoo asuneensa Ruotsissa pidemmän aikaa, jolloin ystäviä ja kontakteja kerääntyi harrastuksen ympärille. ”Autot Ruotsissa olivat komeampia ja rakentelu oli huomattavasti pidemmällä kuin Suomessa noihin aikoihin. Tottakai Oulussakin innostuttiin ja haluttiin alkaa vaan rakentelemaan innokkaammin. Rasimus jatkaa, ”kun ei hiihto, mäkihyppy ja huippu-urheilu kiinnostaneet, laitettiin kaikki rahat jenkkeihin.” Ensimmäisen autonsa mies hankki vuonna 1969, Chevrolet Bel Airin vuodelta 1962.

Nuoret kiersivät noina aikoina rinkiä Oulussa harva se ilta Hallituskadun, Kirkkokadun, Albertinkadun ja  Uusikadun ympärillä. Yhteenotoilta ei poliisinkaan kanssa täysin vältytty ja sakkojakin taisi räpsähdellä kun kruisailut olivat jatkuneet jo useatta päivää putkeen.

Nykyään meno on muuttunut noista ajoista ja enää ei ole ongelmia ajoneuvoihin ja kruisailuihin suhtautumisen suhteen. Tässä yhteydessä lukijoille tiedoksi, kannattaa tsekata esimerkiksi American Graffiti -niminen elokuva, joka on George Lucasin loistava aikalaiskuvaus 60-luvun amerikkalaisesta nuorisosta, nuoruuden kapinahengestä, ajoneuvoihin ja musiikkiin liittyvästä kiinnostuksesta.


Jussi Välimäki kertoo saaneensa kipinän jenkkiautoiluun 1973 nähdessään Oululaisessa R-kioskissa Hot Rod -lehden. Ensimmäinen jenkkiauto hänellä oli jo 16-vuotiaana ammattikoulu aikoina hankittu Dodge Lancer STW. Yhteensä joukkiolla on ollut useita kymmeniä harrasteautoja vuosikymmenien aikana.


1970-luvun puolivälissä FHRA:n Räyskälässä järjestämistä ensimmäisistä kiihdytyskilpailuista kiiri tieto myös Ouluun. Tuolloin harrastajien määrä oli jo noussut ja autoja laiteltiin kisakuntoon monessa tallissa. Oululaiset päättivätkin FHRA:n vanavedessä perustaa vuonna 1979 oman American Car Clubin. Apuna perustamisessa oli Oulun moottorikerholaiset, joka oli perustettu jo aiemmin.

Ensimmäinen näyttely suunniteltiin ja rakennettiin 1980. Pian ensimmäisen näyttelyn jälkeen järjestäjät alkoivat järjestää myös ulkomaisia vetonauloja näyttelyyn. Alempana jutussa nähtävä rodi on yksi näyttely helmistä, jollaista ei aikaisemmin Suomessa oltu nähty…

Yksi Oulun näyttelyn spesiaaleista onkin juuri se, että paikalle saadaan joka vuosi sellaisia ajoneuvoja, joita ei muissa näyttelyissä Suomessa nähdä. Näyttelyä arvostetaan tasokkaaksi Ruotsia ja Norjaa myöten sen leppoisan meiningin ohella. Kerholaiset saavatkin joka vuosi vieraita Kirkkoniemeltä saakka.

Tänä vuonna kuten aikaisemminkin yleisölle oli tarjolla rock´n rollia erityylisine alalajeineen sekä myös todella mielenkiintoisia tanssi esityksiä, jotka haastavat katsojat pitämään suun normaali lukemilla…  

1985 klubilaiset vuokrasivat Oulun kaupungilta tontin, joka vielä tänäkin päivänä palvelee uskollisia harrastajia. Tämäkin halli on rakennettu talkoo- ja vapaaehtoisvoimin kuten kaikki näyttelytkin. Tänä päivänä harrastajien käytössä on 600 neliötä lämmintä säilytystilaa.

Jussin Buick Skylark oli omiaan koristamaan toimittajan kuvaa otettaessa kuvaa klubilaisten pääkallopaikasta. Buick on juhlamalli ja niinpä sen ratin keskiöön onkin kaiverrettu ensimmäisen omistajan nimikirjaimet tehtaan toimesta.

 

Hallin uumenista löytyy muun muassa kuvan etualalla pilkistävä täysin alkuperäisessä kunnossa oleva Ford Sedan 1934.

 

Reissu kontaktien yhtenä tuomisena Ouluun saatiin vuonna 1984 Torsten Fritzin ensimmäinen todellinen show-stopperi, jolloin ´Old Bonanza´-rodi saatiin paikalle. Kyseinen auto oli jo tuolloin kiertänyt Norjassa ja Englannissa näyttelyissä. Nykyisin tämän laitteen rakentanut Fritz on jo 80-vuotias, mutta vieläkin innokas rakentelemaan autoja. Erään nettitietolähteen mukaan tämä T-Fordin C-Cabiin perustuva rakennelma olisi jo 60-luvulla rakennettu.

 

Tämän vuoden näyttelyyn oli saatu paikalle yksi ikonisimmista Suomi jenkeistä. Leo ja Mika Nykvistin Chevrolet Beauville Sport Van vuodelta 1977, joka oli edelleen hämmästyttävässä kunnossa helmeilevine maalipintoineen. Sisustus oli kuin juuri verhoiltu, jossa punainen plyyshi valloitti puupanelointeineen.

Vani on voittanut jo vuonna 1982 People´s Choice palkinnon Helsingin näyttelyssä. Vani henkii Boogie -tyyliä ja Nykvistien vanin jälkeen tuolloin 1980-luvulla vani buumi alkoi maassamme toden teolla. Todellisia helmiä nähtiin koristamassa useita näyttelyitä. Vieläköhän nuo näyttelyhelmet ovat jossakin tallien uumenien kätköissä…

Kuva V8-magazine.
Kuva V8-magazine.

Oulu American Car Show 40-vuotis näyttelyn kuvat

Toimittaja eksyi näyttelyyn juuri sattumalta oikeaan aikaan, kun esiintymislavalla nähtiin Camyn -burlesque ja Sheri Bourbonin tankotanssi esitykset. Esitysten jälkeen olikin hyvä siirtyä ajoneuvoihin ottamalla ensin pari reilumpaa vichy huikkaa.

 

Näyttelyn todellinen harvinaisuus oli tämä Juha Pykälisen Plymouth Superbird Road Runner 1970.

Auto on saapunut viime vuonna Suomeen, josta riittää speksejä. Spesiaaleista mainittakoon hansikaslokeron signeeraus itse vanhan koulun rataketun Richard Pettyn toimesta. Mallin tarkoituksena on alun perin ollut houkutella Petty takaisin ajamaan Plymouthilla Fordin sijaan Nascar sarjassa. Tämä malli oli ensimmäinen auto, joka saavutti 320km/h (200miles). Mallia on valmistettu ainoastaan vuonna 1970. Malliin lisättiin takasiiveke, joka lisäsi suorituskykyä. Sillä oli kuitenkin melkoiset seuraukset, koska vuonna 1971 Nascar -sarjassa kiellettiin siivekkeiden käyttö kokonaan. Tämä oli tuhoisa isku Superbirdin valmistukselle ja sen on kerrottu olevan syy mallin valmistuksen loppumiselle.  

Tätä mallia on valmistettu ainoastaan vuonna 1970 1935kpl. Moottori on paljon puhuttelevalla mallinimella kulkeva Super Commando 440, josta irtoaa hevosvoimia 375 verran. Muista tämän mallin erikoisuuksista mainittakoon erillisistuimet, 4-vaihteinen manuaalivaihteisto, oikeanpuoleinen ohjaus, perä on Dana 60, välityksellä 3.54. Tiettävästi tämä malli on ainoa tällä moottori/vaihteisto/taka-akselistoyhdistelmällä sekä väriyhdistelmällä varustettu auto maailmassa. Mallin väri on nimeltään Hi Impact Vitamin-C. Täytyy sanoa, että Plymouthilla on omattu hyvä huumorintaju. Kaiken kaikkiaan juuri tällä yhdistelmällä varustettua mallia on valmistettu 466kpl.

 

Porilaisen Jarmo Vilenin Ford Mustang Fastback ´68:n maalaus on toteutettu jo vuonna 1980, mutta se virkisti näyttelykansaa edelleen. Vaikka auto pohjaväriltään musta, monenkirjava helmiäissävyn pystyi erottamaan tietyssä valossa edelleen vahvasti. Vanha tapahtumajuliste Porin kiihdytyskilpailuista vuodelta 1979 oli omiaan koristamaan ja tuomaan lisänostalgiaa somistukselle.

 

Esa Hytösen Volvo Amazon ´69 on kiertänyt useissa näyttelyissä ja syystä. Auto on palkittu mm. viime vuoden Lahden Xtreme Car Shown Billy Gibbons & Jimmy Shine erityispalkinnolla sekä tämän kevään Bilsportin Custom Motor Show:ssa.

 

Jan Nilsson Luleå:sta oli tuonut paikalle useammankin auto. Muun muassa kaksi Cadillac Eldoradoa. Tämän ´53 Sevillen sekä lowrider henkisen ´59:n.

 

Mercury Custom Coupe 1949. Moottorina V8 flathead. Omistaja Harri Lauri, Haaparanta.

 

Chrysler Windsor 1955. Omistaja Anne-Mari Granvik. Auto on rakennettu 1996 Texasissa. Moottorina Chevyn isolohko. Choppausta on tehty 3,5tuumaa. Etuvalot ovat ´56-mallista. Pinstripet Toni Hietapakka.

 

Monissa näyttelyissä on myös nähty tämä näyttävä combo. Heath Garagen Anna-Stina Kangas ja Tomi Kangas. Studebaker Crew Cap Pickup 1927 ja Ford Tudor 1926.