American Car Show:n 40-vuotisjuhlanäyttely tarjosi autojen ystäville laajan kattauksen

AMERICAN CAR SHOW

Ensimmäinen American Car Show järjestettiin Tikkurilan Jäähallissa toukokuussa 1978. Viime viikonlopun Pääsiäispyhinä perinteisesti järjestetty koko perheen autotapahtuma oli järjestyksessään jo neljäskymmenes.

– Pääsiäissää oli poikkeuksellisen kylmä, mutta se ei juurikaan tahtia häirinnyt. Väkeä näyttelyssä kävi kivasti kaikkina päivinä kuten ennenkin. Järjestelyt sujuivat rutiinilla ja ammattitaidolla, ja pääosin vapaaehtoisista koostuvalla henkilökunnalla oli hieno tekemisen meininki. Tärkeintä oli tietysti se, että paikalla ollut runsaslukuinen yleisö oli tyytyväinen monipuoliseen näyttelykattaukseen,” kertoo näyttelyn järjestävän FHRA ry:n (Finnish Hot Rod Association) toiminnanjohtaja Leo Laurell.

Ford Model A Cabriolet Eldorod
Ford Model A Cabriolet Eldorod

40. Juhlanäyttely oli yllättäen tiivistetty kolmeen päivään tutun neljän päivän sijaan. Miksi näin Leo Laurell?


– Päätös toteuttaa näyttely Pitkäperjantaina, Lankalauantaina ja Pääsiäissunnuntaina ja jättää Toinen pääsiäispäivä eli maanantai pois osoittautui onnistuneeksi. Yleisöltä tulleissa palautteissa kolmipäiväisyyttä ei juurikaan kritisoitu, ja esimerkiksi näytteilleasettajat olivat hyvin tyytyväisiä tehtyyn ratkaisuun. Se on selvää, että kun yksi päivä jää pois, niin eihän sen vaikutus voi olla näkymättä kokonaiskävijämäärässä, joka edellisiin vuosiin verrattuna näyttää laskeneen jonkin verran. Taloudellisessa mielessä tulos vaikuttaa kuitenkin ennakoituakin positiivisemmalta, sillä se, mikä yhden päivän myynneissä menetettiin, se työvoima-, vuokra- ja erinäisissä sivukuluissa voitettiin, Laurell vastaa.

Jokamies.fi kävi myös tutustumassa näyttelyn antiin Pääsiäissunnuntaina, jolloin hallissa oli väkeä mukavasti, mutta ei onneksi tungokseen asti. Liikkeellä näytti olevan enimmäkseen perheitä, mikä on hieno asia. Haastattelimme näytteilleasettajia ja heidän mukaan kiireisin päivä oli perjantai, mutta väkeä riitti hyvin myös lauantaille ja sunnuntaille.

American Car Shown yhteydessä oli myös Tuning Car Show, jossa esillä oli laaja kattaus tuunattuja hevosvoimahirmuja. MC Heaven vastasi moottoripyöräosuudesta ja Motorsport-osastoilla oli esillä myös ralli- ja kilpa-autoja. Tapahtumassa järjestettiin myös autohuutokauppa ja Miss Hot Rod 2017 -kilpailun finaali.

Ford 3w Coupe vm. 1933
Ford 3w Coupe vm. 1933

40TH ANNIVERSARY AMERICAN CAR SHOW + TUNING CAR SHOW, MC HEAVEN & MOTORSPORT 2017 kuva-galleria:

Chevrolet Camaro SS Convertible -69
Chevrolet Camaro SS Convertible -69
1929 Ford A model pickup "Kraken" Steampunk
1929 Ford A model pickup ”Kraken” Steampunk
Chevrolet Nova 1970 Yenko Tribute
Chevrolet Nova 1970 Yenko Tribute
T-Ford Boat tail Speedster
T-Ford Boat tail Speedster
Esillä oli myös taidokkaasti tehtyjä pienoismalleja.
”Lehtitytöt” lähettivät terveiset Jokamiehen lukijoille! Taustalla tuhkasta noussut Project Phoenix Camaro -67
Liekitettyä Hot Rodia
Liekitettyä Hot Rodia
1956 Ford F100 pickup
1956 Ford F100 pickup
Auburn Boat Tail Speedster ”1935”
Tuning-osaston helmiä
Tuning-osaston helmiä
Tuning-osaston helmiä
Tuning-osaston helmiä
Tuning-osaston helmiä
Tuning-osaston helmiä
Miss Hot Rod 2017
Miss Hot Rod 2017 voittajat: People’s Choice: Elina Perätalo, toinen perintöprinsessa Endia Patterson, Miss Hot Rod Tiia Turunen ja ensimmäinen perintöprinsessa Ida Hill.
Minne seuraavaksi? No tietysti Lahteen katsomaan Classic Motorshowta 6.-7. toukotuuta!

Lisää kuvia Jokamiehen Flickr-albumissa.

American Car Show 2017 videokooste:

Näyttelyssä palkitut:

Somistus yksityiset – III – Dodge Challenger – Harri Saari
Somistus yksityiset – II – ”Eldorod” – Jaska Velin
Somistus yksityiset – I – ”Kraken” – Markku Hämäläinen
Somistus kerhot – III – Usa Car Club Pieksämäki
Somistus kerhot – II – Camaro 50 (Camaro Club)
Somistus kerhot – I – Ford Freaks
Somistus yritykset – III – Arctic Trucks
Somistus yritykset – II – US-Parts
Somistus yritykset – I – S&N
Nuori Rakentaja, Pyörät sija 3 – # 411 Joel Rytkölä , Skyteam Monkey
Nuori Rakentaja, Pyörät sija 2 – # 414 Olli Myllylä , Honda Cb 750, vm. 1982
Nuori Rakentaja, Pyörät sija 1 – # 403 Otto Ruohola , Skyteam 125 ”honda gorilla”, vm. 2002
Nuori Rakentaja, Autot sija 3 – # 439 Ode Vinhava , Plymouth Duster, vm. 1970
Nuori Rakentaja, Autot sija 2 – # 445 Santtu Vuolle , Nissan Micra, vm. 2003
Nuori Rakentaja, Autot sija 1 – # 443 Iiro Sorvali , Mercedes benz W123 300d, vm. 1982
Kopteri Heaven 2017 Top 5 – # 500 – Kawa Akreyi, Harley davidson V-rod, vm. 2003
Kopteri Heaven 2017 Top 5 – # 511 – Markus Raunio, Harley davidson Panhead, vm. 1949
Kopteri Heaven 2017 Top 5 – # 515 – Samuel Heikkinen, Harley-davidson Sportster, vm. 1992
Kopteri Heaven 2017 Top 5 – # 524 – Veltto Kannosto, Honda Cb750
Kopteri Heaven 2017 Top 5 – # 529 – Ville Flink, Harley davidson Shovelhead, vm. 1956
Bomber Hell Top 5 – # 601 – Aki & Merja Palojoki, Kawasaki Zx-10r, vm. 2008
Bomber Hell Top 5 – # 605 – Tomi Holmberg, Suzuki Gsx 1100 ef, vm. 1985
Bomber Hell Top 5 – # 609 – Mad Mike Aho, Suzuki Gsx-r 1340 turbo, vm. 90
Bomber Hell Top 5 – # 614 – Riku Kolu, Honda Cbr f2, vm. 1992
Bomber Hell Top 5 – # 622 – Jouni Kylmäniemi, Suzuki Gsxr 1100 turbo, vm. 1989
Kopterin tunnustuspalkinto parhaasta maalauksesta – # 525 – Jussi Pakalén, H-d Shovelhead, vm. 1979
Bomber Erikoispalkinto (markkinointi, promootio, erikoismaininta) – # 612 – Leevi Tuomivaara, Honda Cbr 900rr, vm. 1996
Tuning Top 10 – # 159 – Sebastian Engblom, Toyota Gt86, vm. 2013
Tuning Top 10 – # 166 – Tony Suominen, Opel Manta a, vm. 1972
Tuning Top 10 – # 181 – Niko Lahtinen, Bmw E92 335i, vm. 2007
Tuning Top 10 – # 201 – Jouni Olkoniemi, Nissan 350z, vm. 2004
Tuning Top 10 – # 203 – Mika Palosaari, Nissan Almera gti, vm. 1999
Tuning Top 10 – # 207 – Tomi Varpunen, Honda Civic, vm. 1983
Tuning Top 10 – # 300 – Juha Saari, Peugeot 306, vm. 1994
Tuning Top 10 – # 316 – Joni Meriläinen, Mitsubishi Lancer evolution 8, vm. 2005
Tuning Top 10 – # 324 – Heli Vuolle, Vw Caddy, vm. 1988
Tuning Top 10 – # 329 – Markku Laine, Corvette ZR6X, vm. 2005
ACS Top 10 – # 12 – Veli-Matti Ja Irene Backman, Studebaker President, vm. 1927
ACS Top 10 – # 17 – Jaakko Husso, Dodge Dart, vm. 1967
ACS Top 10 – # 21 – Esa&minna Liikanen, Dodge Challenger rt/se, vm. 1970
ACS Top 10 – # 38 – Jaska Velin, Ford Model-a cabriolet ”eldorod”, vm. 1931
ACS Top 10 – # 55 – Terje Fjellhaug, Ford 3w coupe, vm. 1933
ACS Top 10 – # 73 – Harri Komu, Chevrolet 2d 150, vm. 1955
ACS Top 10 – # 92 – Robert Willinger, Chevrolet Nova, vm. 1966
ACS Top 10 – # 112 – Olli Manninen, Dodge Custom royal d500 convertible, vm. 1957
ACS Top 10 – # 157 – Pietari Markko, Ford Mustang, vm. 1967
ACS Top 10 – # 354 – Tapio Tarasoff, Chevrolet Camaro RS Convertible, vm. 1967
V8 tunnustuspalkinto – # 112 – Olli Manninen, Dodge Custom Royal
GTI-Pressi palkinto – Roni Collin, Lamborghini Gallardo
Amerikan Rauta tunnustuspalkinto – # 10 – Olavi Rautauoma, Chevrolet Bel air, vm. 1954
Tuning.fi tunnustuspalkinto ”The Chosen one!” – # 205 – Petteri Nieminen, Datsun Sunny, vm. 1980
Wehnyn muistopalkinto – # 521 – Vennu Björkman, Harley-Davidson L 20 T, vm. 1920
Best in Show – # 34 – Petri Terho, Buick -47 Sedanette coupe, vm. 1947
Mc Heaven People´s Choice: Leevi Tuomivaara, Honda Cbr 900rr 1996
Tuning Car Show People´s Choice: Joonatan Jurmu, Mercedes-benz Slk 1997
American Car show People´s Choice: Harri Saari, Dodge Challenger 1970