Ämmien joukko kasvaa – BMW esitteli uuden X3 M:n ja X4 M:n prototyypit Nürburgringillä

BMW:n Motorsport-divisioonan pyhiin periaatteisiin kuuluivat ennen muinoin vapaasti hengittävä moottori, takaveto ja manuaalivaihteisto, mutta nuo ajat ovat kaukana takanapäin. Kaikki Ämmät ovat nykyään turbokoneisia, ja M-mallistoon on kuulunut kohta 10 vuoden ajan myös nelivetoisia katumaastureja. Tuplaturbokasin voimaan luottavat X5 M ja X6 M ovat lähiaikoina siirtymässä jo kolmanteen sukupolveensa, mutta BMW ei ole vielä laajentanut katumaasturi-Ämmien tarjontaa alaspäin.

Nyt baijerilaiset ovat kuitenkin tekemässä omat Motorsport-versionsa myös pykälää pienemmistä X3:sta ja X4:stä. Autot ovat jo aivan kehitystyönsä loppumetreillä, ja ainakin X3 M:n prototyyppejä on onnistuttu vangitsemaan myös salavalokuvaajien linsseihin. BMW halusi raottaa salaisuuden verhoa jo ennen uusien sportti-SUV:ien lopullista esittelyä, ja niinpä autojen prototyypit tuotiin julkisuuteen Nürburgringillä kuluneena viikonloppuna järjestetyn DTM-kisan yhteydessä.


Uusien Ämmien korit ovat enää kevyen camo-teipin peitossa, joten lopulliset muodot näkyvät jo läpi. Baijerilaiset seuraavat näidenkin katumaasturien osalta samaa linjaa kuin X5 M:ssä ja X6 M:ssä, eli suurin osa autojen koripaneeleista on yhteneväisiä perusversioiden kanssa. M-tyyli rajoittuu vain peilinkoteloihin, helmoihin ja puskureihin, jotka vaikuttavat ainakin näiden kuvien perusteella jopa yllättävän hillityiltä BMW M:n viimeisimpiin henkilöautomalleihin verrattuna.

Munuaismaskissa on kuitenkin Motorsport-designiin kuuluvat tuplarivat, ja etupuskurin ilmanottoaukkoja koristaa hunajakennomainen ritiläkuviointi. Pellin alla piilevästä suorituskyvystä juoruavat myös isot vanteet, sinisillä satuloilla kuorrutut kookkaat jarrut sekä M-perinteisiin kuuluvat neljä putkenpäätä ja niiden välissä komeileva diffuusori. Sisätiloista ei ole vielä kuvia, mutta sama hillityn urheilullinen tyyli jatkunee sielläkin.

Autoissa on luonnollisesti M xDrive -neliveto, jonka toiminnassa on kuulemma otettu mallia uuden M5:n jokapyörävedosta. M5:stä saa myös pelkästään takavetoisen napin painalluksella, mutta katumaastureihin tuskin tulee vastaavaa driftausta helpottavaa ominaisuutta. Sporttiset ajo-ominaisuudet viimeistellään aktiivisella takatasauspyörästöllä ja perusmalleja urheilullisemmalla alustalla, jonka tekniikasta ei ole kuitenkaan annettu vielä tarkempia tietoja.

M:n uutuuksia vauhdittaa tuore kuutoskone, jonka sylinterit ovat samassa rivissä BMW:lle tuttuun tyyliin. Myllyssä hyödynnetään M TwinPower Turboksi nimettyä ahdintekniikkaa, ja kierrosherkkyyttäkin pitäisi löytyä turboista huolimatta. Valmistaja ei ole kertonut moottorista vielä enempää, mutta sen iskutilavuus on julkisuuteen aiemmin tihkuneiden tietojen mukaan samat kolme litraa kuin esimerkiksi M3:ssa ja M4:ssä. Tehoa pitäisi kuitenkin olla enemmän, eli noin 460 heppaa. Baijerilaiset eivät ole vielä paljastaneet M:n uutuuksien lopullista esittelyajankohtaa, mutta ne lanseerattaneen markkinoille viimeistään ensi vuoden alussa.