Ari Vatasen vanha ralli-Subaru tulee myyntiin helmikuussa

Subaru nousi lähes legendaariseen maineeseen rallipoluilla lähinnä Imprezan avulla, jonka eri versiot kamppailivat MM-sarjassa vuosina 1993-2008. Subarulla oli kuitenkin kisatoimintaa ennen Imprezan aikojakin. Ensiaskeleet otettiin Leone-nimisellä sedanilla jo 1980-luvun alkupuolella, ja sitä seurasi keskiluokan porrasperiin kuulunut Legacy vuosina 1989-1993. Legacyn kilpaversio nimettiin RS:ksi, ja sen puikoissa nähtiin suomalaiskuskejakin.

Heihin lukeutuivat mm. Markku Alén ja Ari Vatanen. Vatanen johti aivan Legacyn uran loppuvaiheessa, eli vuonna 1993 Kreikan Akropolis-rallia Subarulla. Kisa päättyi kuitenkin ulosajoon, ja Vatanen joutui päästämään mm. Tommi Mäkisen, Carlos Sainzin, Colin McRaen ja Juha Kankkusen edelleen. Autokin kärsi sen verran, että se lähetettiin korjattavaksi Subarun kilpailutoimintaa pyörittäneelle Prodrivelle. Legacyyn vaihdettiin kokonaan uusi kori, minkä jälkeen se myytiin italialaiselle yksityistiimille.


Vuonna 1995 tämän yksilön puikoissa nähtiin puolestaan myöhempi maailmanmestari Richard Burns. Brittikuski ajoi Legacyllä Bettega Memorial -nimisessä rallisprint-kisassa, josta irtosi toinen sija. Tämän jälkeen auto sai jälleen uuden korin, ja siitä tehtiin Safari-ralliin optimoitu Impreza. Monen muunkin ralli-Legacyn kori päivitettiin tuolloin Imprezaksi, joten kyseessä ei ollut mikään ainutlaatuinen operaatio. Vuonna 2008 tämä auto päätyi puolestaan tuolloin jo edesmenneen Burnsin nimeä kantavaan kokoelmaan.

Tarkoituksena oli palauttaa ralli-Subaru alkuperäiseen asuunsa. Prodrivellä aiemmin työskennellyt Ian Richardson ryhtyi hommiin, ja koriksi valittiin jälleen alkuperäistä vastaava Legacyn koppa Prodriven hyllystä. Kilviksi ruuvattiin taas legendaariset K 555 BAT -brittitunnukset, ja auto rakennettiin vuoden 1993 Akropolis-rallissa käytetyn sorarallivarustuksen mukaisesti. Sinikeltaista Subarua vauhdittaa alkuperäisen kaltainen kaksilitrainen turbobokseri, josta irtoaa 290 heppaa. Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle X-tracin käsialaa olevan manuaalilaatikon kautta.

Autolla on ajettu entisöinnin jälkeen vain 100 kilometriä. Legacy tulee tarjolle 23.2. Silverstone Auctionsin järjestämässä Race Retro Competition Sale -nimisessä huutokaupassa. Hinnan arvellaan kohoavan 120 000:n ja 140 000 punnan välille, joten palasen rallihistoriaa voisi saada talliinsa suhteellisen edullisesti muihin keräilyautoihin verrattuna.