Aston Martin haluaa olla manuaalivaihteistojen viimeinen mohikaani

Manuaalilaatikot ovat viime vuosina kadonneet kovaa tahtia urheilu- ja superautoista. Esimerkiksi Lamborghini lopetti niiden tarjoamisen Gallardon tuotannon päättymisen myötä, ja kaikissa Ferrareissakin on nykyään nopeatoiminen kaksoiskytkinvaihteisto. Myös Porsche lähti samaan junaan 911 GT3:n ja GT3 RS:n osalta, mutta itse hämmennettäviin laatikoihin tottuneet asiakkaat protestoivat äänekkäästi tätä päätöstä vastaan. Niinpä saksalaismerkki on jo luvannut, että seuraavan sukupolven GT3:a saa jälleen manuaalivaihteistollakin, ja lisäksi Porsche esitteli äskettäin pelkästään manuaalilaatikolla varustetun 911 R -erikoismallin.

Nyt Aston Martinin pomo Andy Palmer antoi amerikkalaiselle Car & Driver -lehdelle haastattelun, jossa hän lupasi säilyttää manuaalivaihteistot tuotannossa niin pitkään kuin mahdollista. Brittimerkki aikoo siis olla viimeinen urheiluautovalmistaja, joka tarjoaa asiakkailleen myös itse hämmennettävän vaihtoehdon. Palmer kertoi, että hän ei ole kaksoiskytkinlaatikoiden suuri ystävä, koska ne lisäävät auton painoa ja monimutkaisuutta.

Astonin pomo paljasti samassa haastattelussa myös merkin tulevaisuudensuunnitelmia. Geneven autonäyttelyssä esiteltiin muutama viikko sitten DB9:n korvaava upouusi DB11, ja seuraavana uudistumisvuorossa on pienempi V8 Vantage. Astonin aloitusmallin uusi versio tulee myyntiin ensi vuoden aikana, ja se saa kunnian olla merkkinsä ensimmäinen edustaja, jossa käytetään Mercedes-AMG:lta ostettua nelilitraista tuplaturbokasia. Palmer haluaisi tarjota jokaisessa mallisarjassa ainoastaan yhtä moottoria, mutta AMG-pohjainen veekasi saatetaan kuitenkin myöhemmin nähdä muissakin Astoneissa. Vahvin ehdokas toiseksi veekasimalliksi on DB11, koska pienemmälle moottorivaihtoehdolle voisi olla kysyntää joillakin markkina-alueilla.


Täysin uuden V8 Vantagen jälkeen Aston Martin suunnittelee lanseeraavansa Vanquish-lippulaivan seuraajan vuonna 2018, ja kaksi vuotta myöhemmin luvassa on jotakin täysin uutta. Brittimerkki tuo nimittäin silloin myyntiin historiansa ensimmäisen crossoverin, jonka nimeksi tulee DBX. Autoon panostetaan täysillä, ja sitä varten rakennetaan jopa uusi tehdas Walesin St Athaniin. Lisäksi tulossa on kolme muuta uutta mallia, joihin kuuluu todennäköisesti Lagondan merkillä varustettu tuore luksusauto ja mahdollisesti myös neliovisen Rapide-coupén seuraaja. Kolmannesta uutuudesta ei ole vielä tarkempia tietoja.

Aston Martin aikoo siis tarjota tulevaisuudessa seitsemästä mallista koostuvaa pysyvää valikoimaa, ja lisäksi suunnitteilla on erityisprojekteja. Yksi niistä on yhteistyössä Red Bullin kanssa kehitettävä hyperauto, jonka valmistusmääräksi kaavaillaan vain 99 kappaletta. Lisäksi Aston on tekemässä parin vuoden päästä pienen sarjan sähkökäyttöisiä RapidE-malleja. Sähköauto pohjautuu nykyiseen Rapideen, kuten nimestäkin voi jo päätellä.