Audi esittelee Frankfurtin autonäyttelyssä takavetoisen uutuuden – tällä autolla onnistuu myös donitsit

Audin sporttimallien maine pohjautuu lähes legendaariseen asemaan kohonneeseen quattro-nelivetoon, joka lanseerattiin jo vuonna 1980. Sitä on käytetty rinkulamerkin kaikissa S- sekä RS-malleissa, ja myös R8-superautossa on turvauduttu nelivetoon jo kahden sukupolven ajan. Nykyinen R8 on tehty samalle perusrakenteelle kuin konsernikumppani Lamborghini Huracán, jota saa myös pelkästään takavetoisena. Takatuuppari-R8 olisi siis varsin helppo toteuttaa teknisesti, ja nyt Audi on ryhtynyt tuumasta toimeen.

Ingolstadtilaiset esittelevät R8:n takavetoversion ensi viikolla ovensa avaavassa Frankfurtin autonäyttelyssä, ja autosta julkaistiin nyt ensimmäinen tiiserivideo. Punaisilla koristeilla varustettu valkoinen sportti-Audi pyörii siinä villisti ja jättää asfalttiin komeat mustat rinkulat, joten myös donitsit onnistuvat tällä R8:lla hyvin helposti. Auton muista muutoksista on paha sanoa vielä mitään lyhyen videonpätkän perusteella, mutta takavetoisen R8:n muotoilussa on varmasti pieniä eroavaisuuksia nelivetomalleihin nähden.

Auton takalasin läpi näkyvä moottorikin vilahtaa pätkässä pikaisesti, mutta sen tyypistä ei ole vielä varmuutta. Takaveto-R8:ssa saatetaan käyttää vapaasti hengittävää 5,2-litraista veekymppiä sisarmallien tavoin, mutta myös ahdettu V6 on yksi vaihtoehto.


Automaailmassa on nimittäin liikkunut huhuja, joiden mukaan Audi olisi kehittämässä mm. RS 5:stä tutulla tuplaturbokuutosella varustettua R8:n aloitusmallia. 2,9-litraisesta koneesta irtoaa RS 5:ssä 450 heppaa ja 600 newtonin huippuvääntö, mutta mylly on vielä hyvin uusi, joten siinä on jäljellä reilusti virityspotentiaalia.

Asian varmistumista ei tarvitse odottaa enää kauan, koska takavetoinen R8 paljastetaan koko komeudessaan viimeistään tiistaina, jolloin Frankfurtin autonäyttelyssä vietetään ensimmäistä pressipäivää. Uuden superauton lisäksi Audi Sport on luvannut paljastaa Frankfurtissa neljännen sukupolven RS 4:n, ja koko Audin osaston päätähti on tietysti upouusi A8. Lisäksi nähtävillä on kaksi autonomista sähkökonseptia.

Audin sporttiuutuus ei ole muuten ensimmäinen katulaillinen takatuuppari-R8, vaikka tällaista mallia ei ole ennen nähtykään suoraan tehtaalta. MTM-niminen virityspaja kehitti nimittäin jo vuonna 2010 takavetoisen R8:n auton ensimmäisen sukupolven pohjalta. Tässä laitteessa käytettiin mekaanisesti ahdettua 560-heppaista veekasia, joten takarenkaat katosivat hyvin nopeasti savuna ilmaan.

#breakout @ #AudiIAA Stay tuned!

A post shared by Audi Sport (@audisport) on