Audi esitteli uuden super-SUV:n – SQ8:n tuplaturbodiesel tuottaa 900 newtonin maksimiväännön

Audin katumaasturivalikoiman huipulle lanseerattiin viime vuonna massiivinen Q8, joka toimii ison Q7 coupé-henkisenä versiona. Niinpä Q8:aan ei saa Q7:ään tarjolla olevaa kolmatta penkkiriviä, ja kattolinjakin on perus-SUV:eja loivempi. Lisäsporttisuutta mallivalikoimaan on odotettu Q8:n S-versiosta, joka on bongattu moneen kertaan salavalokuvaajien linsseillekin lähes täysin naamioimattomana. Nyt rinkulamerkin katumaasturimalliston lippulaiva tuotiin vihdoinkin julkisuuteen.

Tekniikan osalta ei ole tiedossa yllätyksiä, koska myös SQ8:aa vauhdittaa Euroopan markkinoilla tehokas diesel Audin S-malliston nykylinjan mukaisesti. Pannu on sama kuin SQ7:ssä, eli voimanlähteenä palvelee nelilitrainen tuplaturbokasi. Huipputeho kirjataan 435 hevosvoiman lukemaan, ja maksimivääntöä löytyy hurjat 900 newtonmetriä. Täysi vääntö on käytössä jo 1250 kierroksen kohdalla, joten menon pitäisi olla hyvin vaivatonta. Nollasta sataan pyrähdetään 4,8 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu saksalaiseen tapaan 250 km/h:n lukemaan.


Voimalinjan osana palvelee 48 voltin litiumioniakku, joka syöttää virtaa sähköiselle ahtimelle. Sen luvataan käytännössä poistavan turboviiveen, ja starttigeneraattori mahdollistaa maksimissaan kahdeksan kilowatin suuruisen energian talteenoton hidastettaessa. Haluttaessa autolla pääsee myös pelkällä sähköllä, mutta tällöin nopeus on rajoitettu 22 km/h:n mateluvauhtiin.

Suorituskyvyn lisäksi myös hidastuvuuteen on panostettu. SQ8:ssa on nimittäin hiilikuitukeraamiset jarrut vakiovarusteena, ja ajettavuutta kohennetaan mukautuvan ilmajousituksen avulla. Drive Select -niminen järjestelmä mahdollistaa useita eri säätöjä, ja lisähintaan tarjolla ovat myös nelipyöräohjaus, vääntöä saman akselin eri pyörien välillä jakava sporttitasauspyörästö ja sähkömekaanisesti toimivat aktiiviset kallistuksenvaimentimet.

Ulkoisesti Ässän erottaa tavallisista Q8-malleista mm. etupuskurin isommista ilmanottoaukoista ja maskin alumiininsävyisestä kehyksestä. Lisäksi takapuskurin alla komeilevat S-Audien tunnusmerkkeihin kuuluvat neljä putkenpäätä ja niitä reunustava hopeanvärinen diffuusori. Luonnollisesti myös vanteet on laitettu uusiksi, ja sisustan sporttiherkkuihin lukeutuvat mm. alumiinipolkimet ja -kynnyslistat, nahkaa sekä alcantaraa yhdistävä verhoilu ja lukuisat S-logot. Uusi SQ8 ei muuten jää pelkästään dieseliksi, koska Euroopan ulkopuolisilla markkinoilla tarjottava bensaversiokin on kuulemma kehitteillä.