Audi Quattro on 80-luvun autoikoneja, joka nosti nelivedon maailmankartalle.

Lyhyesti sanottuna vuoden 1980 puheenaiheita moottorimaailmassa oli uusi Audi Quattro ja sen neliveto. Se ei suinkaan ollut maailman ensimmäinen neliveto, sillä nelivetotekniikkaa oli hyödynnetty autossa jo 1900-luvun alussa. Se ei ollut edes aikansa paras, sillä monella muullakin valmistajalla oli nähty vähintäänkin yhtä hyviä. Se missä Quattro sai kuitenkin aikaan eniten parranpärinää oli tapa, miten maastokelpoinen nelivetojärjestelmä ja suorituskyky esiteltiin katuautolta näyttävänä pakettina.

Audin painoa ja tilaa säästäneellä nelivetosuunnittelulla avattiin katuautoille aivan uusia näkymiä hyödyntää kyseisenkaltaista järjestelmää. Audin B-ryhmän rallimenestys toi myös siviilipuolen Quattroille erityistä näkyvyyttä, mikä aiheutti muidenkin valmistajien ryntäyksen valmistaa omia nelivetohenkilöautoja. Nelivedon lisäksi Audi halusi erottautua muista valmistajista viisisylinterisellä moottorillaan. Sekään ei ollut sinänsä mitään uutta, mutta Audin insinööriosaaminen toi siihen lisäksi myös turboahtimen, mikä lisäsi Quattron kiinnostavuutta myös individualismista innostuvien autotoimittajien keskuudessa.


Suhteellisen pieni ja kevyt 2.1-litrainen moottori oli aikanaan luonnollinen valinta nelivetoiseen henkilöautoon. Audin 80-luvun alussa esittelemä auto oli niin valmis paketti, että isommat muutokset koettiin vasta vuonna 1987, kun Audi toi Quattroon 2.2-litran koneen. Myös maskuliinisen kantikas ulkonäkö oli aikaansa edellä vuonna 1980, ja perusmuoto säilyi muodikkaana pitkälle 80-luvun melko vähäisin muutoksin.

Kuviemme Quattro on vuodelta 1985, eikä siinäkään ole paljoa uutta aikaisemman vuoden malliin verrattuna. ABS ja digitaalinen mittaristo kera robottiäänen varoituksin oli ehditty esitellä jo edellisenä vuonna. Jousituksen geometrian uudet säädöt, 15-tuuman Ronalin kevytmetallivanteet ja uudistettu maski ja spoileri oli nekin tuotu jo vuoden 1984 malliin. Samana vuonna oli esitelty myös hieman lyhyempi akseliväli, joka tunnettiin Sport Quattron nimellä.

Suurin muutos mallivuodelle -85 taisikin olla Audin päätös galvanoida koripaneeleja. Ei liene yllätys, että suurin osa näihin päiviin asti säilyneistä Quattroista onkin syntymässään kokenut tämän ruosteenestokylvyn. Quattro oli uutena miltei Ferrarin ja Porschen hintainen luxusauto, joten nokalta löytyvästä neljästä arkisesta rinkulasta huolimatta näillä ei ole tavalliset perheenisät päässeet juurikaan juhlimaan edes 80-luvun nousukiitohumalassa.