Audi uusi klassisen mainostemppunsa – tällä kertaa ajettiin laskettelurinnettä ylöspäin uudella e-tronilla

Audin quattro-neliveto nousi kaiken kansan tietoisuuteen 1980-luvun alussa, kun rinkulamerkin nelivetoiset ralliautot jättivät takavetoiset kilpailijansa nielemään pölyä. Varsinaisiin mainostempauksiinkin panostettiin, ja niinpä vuonna 1985 rallikuski Harald Demuth kaasutti punaisella Audi 100 CS quattrolla Jämsässä sijaitsevan Kaipolan hyppyrimäen huipulle. Nousu jyrkkään ylämäkeen onnistui nelivedon ansiosta mainiosti, joten sama tempaus toistettiin vielä 20 vuotta myöhemmin Audi A6:lla.

Nyt Audi on panostamassa voimakkaasti sähköautoihin, joiden airueena toimii e-troniksi nimetty katumaasturi. Se on tulossa myyntiin aivan lähiaikoina, ja lanseerausta avitetaan jälleen näyttävällä ylämäkiajolla. Tällä kertaa paikaksi valittiin suuren yleisön korvissa tuntemattomalta kuulostavan suomalaisen hyppyrimäen sijasta Itävallan Kitzbühelin maineikas Streif-laskettelurinne, ja ratin taakse istutettiin kaksinkertainen DTM-mestari Mattias Ekström.


Hän on kerännyt viime vuosina kokemusta myös rallicrossin puolelta, joten kuskin meriitit olivat ainakin kunnossa. Tästä huolimatta turvallisuus varmistettiin autoa kiinnipitävällä vaijerilla, joka ei kuitenkaan vetänyt sitä ylöspäin. Samaa kikkaa käytettiin hyppyrimäkiajoissakin, joten Audi ei ole tinkinyt turvallisuudesta uhkarohkealta vaikuttavissa tempauksissa. E-tron kipusi Streifin mäen vaivattomasti ylös sen jyrkimmässä kohdassa, mutta auto ei ollut aivan vakiokunnossa.

Mausefalle-nimisen osuuden jyrkkyysasteeltaan 85 prosentin nousu vaati nimittäin nelivetoiselta sähköautolta niin paljon, että sen taka-akselille piti asentaa vielä toinen sähkömoottori, kun tuotantoautossa on vain yksi sähkömoottori takana ja yksi edessä. Kolmesta voimanlähteestä irtosi yhteensä 503 hevosvoimaa, ja myös vääntö kasvoi mukavasti. Lisäksi sen annostelua kullekin pyörälle optimoitiin vielä softamuutoksilla. Pito viimeisteltiin 19-tuumaisilla piikkirenkailla, jotka kehitettiin räätälintyönä yhdessä Red Bullin kanssa tehtyä mainostempausta varten.

Vaijerin lisäksi turvallisuus varmistettiin turvakaarilla ja kuusipistevöillä varustetulla kuppipenkillä. Jopa Mattias Ekström piti aluksi 85 prosentin nousua lähes mahdottomana tehtävänä, mutta se onnistui kuitenkin komeasti suoritusta varten optimoidulta sähkö-SUV:lta. Katso oheiselta videolta, kuinka e-tron nousee Ekströmin käsissä Mausefallen lähes pelottavan jyrkkää rinnettä.