Audi veti ässän hihasta – uutta S6:ta ja S7:ää saa vain dieselinä Euroopan markkinoilla

Viimeisin Audi A6 tuli markkinoille kohta vuosi sitten, ja S6-sporttimallin naamioituja prototyyppejäkin on testattu jo pitkään. Mekin bongasimme tällaisen testiproton viime keväänä Espanjassa, ja nyt auto tuotiin vihdoinkin julkisuuden valokeilaan. Edellistä S6:ta vauhditti vielä tupla-ahdettu bensakasi, ja sitä edellisen sukupolven pellin alla kirkui Lamborghini-sukuinen vapari-V10, mutta nyt Audi on päättänyt järkeistää voimanlähdettä oikein kunnolla.

Samalla kertaa esiteltyjen S6:n ja S7:n pellin alle saa nimittäin Euroopassa ainoastaan kolmelitraisen V6 TDI:n, joka tuottaa tasan 349 hevosvoiman huipputehon ja 700 newtonmetrin maksimiväännön. Voima välitetään kahdeksanvaihteisen automaatin kautta luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle, ja meno on dieseliksi varsin ripeää. Sedan-korinen S6 pinkaisee nimittäin tasan viidessä sekunnissa nollasta sataan, kun taas Avant-farmariversiolla ja S7 Sportbackilla kestää samassa suorituksessa 0,1 sekuntia pidempään. Kaikkien huippunopeus on rajoitettu sähköisesti 250 km/h:n lukemaan.


Myös kulutus on kunnossa suorituskykyyn nähden, koska uusien sportti-Audien pitäisi viedä 6,2-6,5 litraa satasella, ja hiilidioksidipäästöt kilometriä kohden ovat 164-171 grammaa korimallista ja rengastuksesta riippuen. Diesel on varmasti hyvä valinta pitkän siivun taittamiseen nopeasti, mutta Audin päätös tarjota vain TDI:tä vanhalla mantereella ihmetyttää silti nykyisessä asenneilmastossa. Muilla markkinoilla, kuten Aasiassa, Lähi-idässä sekä USA:ssa uutta S6:ta ja S7:ää vauhdittaa sen sijaan RS 5:stä lainattu 2,9-litrainen bensa-V6, joka saa lisäpuhtia kahdesta turbosta. Siitä irtoaa 450 heppaa ja 600 newtonia, mutta suoritusarvoja ei ole vielä kerrottu.

Audin uutuuksissa on muutakin urheilullista voimanlähteiden lisäksi. Ohjaustehostin on säädetty S-mallien ehdoilla, ja alustakin on perusversioita sporttisempi sekä 10 millin verran matalampi. Jarrulevyt ovat puolestaan edessä 400-milliset ja takana 350-milliset, ja molemmissa päissä luotetaan kuusimäntäisiin satuloihin. Tarjolla on myös hiilikuitukeraamiset jarrut, jotka tuovat mukanaan isommat takalevyt ja 9 kilon painonsäästön. Ketteryyttä ja suurempien nopeuksien ajovakautta voi puolestaan kohentaa lisävarustelistalta löytyvällä nelipyöräohjauksella, joka kääntää takapyöriä korkeintaan viiden asteen verran.

S6:een ja S7:ään saa lisäksi ensimmäistä kertaa mukautuvan ilmajousituksen, jossa on kolme eri moodia. Sen luvataan tarjoavan perusjousitusta paremman mukavuuden. Ulkoa S6:n erottaa mm. alumiinipintaa jäljittelevästä etusplitteristä sekä neljää putkenpäätä reunustavasta takapuskurin diffuusorista, kun taas S7:ssä on hieman suuremmat ilmanottoaukot etupuskurissa. S-mallien tunnuspiirteisiin lukeutuvat myös uusiksi laitettu maski, alumiinipintaiset peilinkotelot ja vakiona olevat 20-tuumaiset pyörät, mutta muuten tyyli on hyvin lähellä maanläheisempiä S Line -versiota.

Sisällä on puolestaan alcantaralla verhoillut sporttipenkit, mutta Valcona-nahkaakin saa lisähintaan. Muita sporttiherkkuja ovat mm. harjatut alumiinikoristeet, S-teemainen digitaalimittaristo, alumiinipolkimet, valaistut kynnyslistat S:n logolla ja kontrastiväriset tehosteompeleet. Kabiinia voi höystää vielä lisävarustelistalta löytyvällä alareunastaan litistetyllä ratilla, puukoristeilla sekä tuuletuksella ja hierontatoiminnolla varustetuilla etupenkeillä. Audin uutuudet tulevat Euroopassa myyntiin kesällä, mutta Suomen hinnoista ei ole vielä tietoa.