Audilta tulee uusi kaupunkiauto

Brittiläinen Autocar kertoo, että on Audi on suunnittelemassa mallistoonsa uutta pikkuautoa. Merkki ei ole ensimmäistä kertaa asialla, koska Audilla oli jo vuosina 1999-2004 tarjolla omaleimainen, A2-niminen pienokainen. Sen tuotanto lopetettiin vähäisen kysynnän vuoksi, ja Audi toi myöhemmin myyntiin tavanomaisemman, A1-nimeä kantavan pikkuauton. A1 on menestynyt mukavasti, mutta merkki on haaveillut myös A2:n paluusta markkinoille.

Aiheesta esiteltiin jo artikkelikuvassa näkyvä sähkökäyttöinen konseptikin muutama vuosi sitten, mutta se ei tullut koskaan tuotantoon. Sanooko kolmas kerta nyt toden? Autocarin mukaan uusi kaupunkiauto on nuorekkaaseen tyyliin tehty menopeli, josta on tarkoitus tulla Audin edullisin malli tärkeimmillä markkina-alueilla. Nelipaikkaisen auton pitäisi tulla myyntiin vuonna 2019, ja aiheesta saatetaan esitellä konseptiversio jo tulevassa Pariisin autonäyttelyssä.

Mallihierarkiassa A1:n alapuolelle sijoittuvan kaupunki-Audin pituus on alle neljä metriä, ja autosta on tulossa sekä bensalla että sähköllä kulkevat vaihtoehdot. Audin kilpailijoita olisivat mm. Fiat 500, Smart Forfour ja Opel Adam. Toisaalta sähköversiolla aiotaan haastaa esimerkiksi BMW i3, Renault Zoe ja Nissan Leaf.


Auton kehitystyö on Autocarin mukaan jo aloitettu Saksassa, ja pikku-Audi pohjautuu samalle perusrakenteelle kuin VW-konsernin miniautotrio Volkswagen Up, Skoda Citigo ja Seat Mii. Pohjalevyä modifioidaan kuitenkin Audia varten, koska premium-merkin pikkuauto eroaa huomattavasti konsernin muista miniautoista. VW Upista on jo olemassa sähköversio, eli Audi pääsee oman sähkömallinsa kehitystyössä tässä suhteessa hieman helpommalla.

Autosta on tulossa sekä kolmi- että viisioviset versiot, ja myös Allroad-tyylistä maastomeikkimallia harkitaan. Quattro-nelivetoa ei ole kuitenkaan suunnitteilla, koska pohjalevy ei taivu siihen. Bensamallia vauhdittanee uusi litran kokoinen turboahdettu kolmipyttyinen kone, ja hybridi- tai dieselversioita ei ole luvassa. Bensamoottorinen malli tulee olemaan halvin tapa päästä käsiksi uuteen Audiin, mutta sähköversio on jo huomattavasti kalliimpi. Jäämme odottelemaan, minkä nimen uusi pikku-Audi saa. A0 kuulostaisi turhan vähäpätöiseltä ja A2 liian isolta, koska auto on pienempi kuin A1.