Audin ensimmäinen RS-malli tuli markkinoille 25 vuotta sitten – tälle vuodelle on luvassa vielä kaksi täysin uutta RS:ää

Audi risti B-ryhmän legendaarisen rallitykkinsä pätkäversion Sport Quattro S1:ksi 1980-luvun puolessavälissä, ja ensimmäinen S-kirjaimella nimetty katuauto tuli markkinoille seuraavan vuosikymmenen alussa. 80:n pohjalta tehty sporttiversio sai loogisesti tunnuksekseen S2, mutta parhaimmillaan 230-heppainen auto ei vielä pystynyt haastamaan tehojensa puolesta esimerkiksi E36-korimallin BMW M3:a. Audin todellinen vastaisku koitti vasta vuonna 1994, jolloin farmarikorisen 80:n perustalta keksittiin leipoa todellinen tehofarkku.

RS 2:ksi nimetyn erikoismallin valmistuksesta vastasi Porsche, ja nokalla murisi jo S2:sta tuttu 2,2-litrainen turboviitonen. RS 2:ssa siitä kutiteltiin mukavat 315 hevosvoimaa, jotka välitettiin kuusipykäläisen manuaalin kautta itselukittuvalla keskitasauspyörästöllä varustetulle quattro-nelivedolle. RS 2 jäi varsin harvinaiseksi näyksi, koska sitä valmistettiin vain reilun vuoden ajan. Seuraajaa saatiin odotella aivan vuosituhannen loppuun asti, jolloin ensimmäisen sukupolven RS 4 Avant astui RS 2:n saappaisiin.


RS 4:ää vauhditti B5-korimallin S4:n voimanlähteeseen pohjautunut 2,7-litrainen tuplaturbo-V6, josta irtosi Cosworthin tekemien viritysten ansiosta 380 hevosvoimaa. Seuraavan RS 4:n vuoro koitti vuonna 2005, jolloin ahdettu V6 oli vaihtunut 420-heppaiseen vapariveekasiin. Kasin voimin mentiin vielä seuraavassakin sukupolvessa, mutta nykyisessä RS 4:ssä käytetään jälleen tupla-ahdettua V6:ta.

Audin RS-divisioonan toisena tukijalkana on toiminut RS 6, jonka ensimmäinen sukupolvi tuli myyntiin vuonna 2002. Siinä hyödynnettiin 4,2-litraista tuplaturbokasia, mutta syksyllä 2007 lanseeratussa seuraajassa siirryttiin Lamborghini-pohjaiseen V10:een. Tästä myllystä irtosi kahden turbon avulla peräti 580 hevosvoimaa, eli enemmän kuin viimeisimmän RS 6:n ”perusmallin” 560-heppaisesta tupla-ahdetusta V8.sta. Edellissukupolven A6 Avantin pohjalta tehty RS 6 on poistunut jo tuotannosta, mutta muu RS-valikoima kattaa tällä hetkellä seitsemän mallia.

Niiden joukkoon kuuluvat RS 3 Sportback ja Sedan, RS 4 Avant, RS 5:n Coupé- ja Sportback-versiot sekä TT RS Coupéna ja Roadsterina. Valikoima laajenee jo pian, koska Audi on vahvistanut esittelevänsä tänä vuonna kaksi täysin uutta RS-mallia. Niistä toinen on hyvin todennäköisesti uusi RS 6 Avant, joka saatetaan nähdä jo parin kuukauden päästä Frankfurtin autonäyttelyssä. Toinen uutuus voisi olla Ingolstadtin katumaasturimalliston huipulle asettuva RS Q8, jonka pellin alle sovitetaan mm. Lamborghini Uruksesta tuttu, noin 600-hevosvoimainen tuplaturbo-V8.

Audi juhlistaa RS-mallien neljännesvuosisadan mittaista taivalta erityisellä näyttelyllä Saksan Neckarsulmin Audi Forumissa. Tuotantoautojen lisäksi esillä on kilpureita ja RS 8 -prototyyppi, joka ei valitettavasti koskaan päässyt tuotantoon asti.