Audin tämän vuoden uutuudet vuosivat julkisuuteen – tulossa on mm. seuraavan sukupolven A3 ja uusia RS-malleja

Audi on parhaillaan lanseeraamassa uutta Q3:a Espanjan markkinoille, ja samalla rinkulamerkki raotti salaisuuden verhoa tänä vuonna tulevien muiden uutuuksien osalta. Periodismodelmotor-niminen sivusto onnistui saamaan käsiinsä niitä esittävän roadmap-kuvan, jonka perusteella alkaneesta vuodesta on tulossa todella kiireinen Ingolstadtin suunnalla.

Ensimmäisenä putkessa on A6 Allroadin seuraava sukupolvi, joka tuodaan markkinoille toisen vuosineljänneksen aikana. Auto tehdään tutulla reseptillä, eli lähtökohtana käytetään A6 Avantia. Se saa korotetun alustan ja isomman rengaskoon lisäksi maastohenkisiä muovikoristeita helmoihin sekä lokasuojanreunoihin, ja maski saanee lisää kromia aiempien Allroadien tyyliin. Moottorivaihtoehdoista ei ole annettu vielä tietoja, mutta ne lienevät pitkälti samat kuin tavallisissa A6:issa perustason neloskoneita lukuun ottamatta. Maastofarkun pellin alle on siis odotettavissa ainakin kolmilitrainen TFSI ja samankokoinen TDI-diesel.

Samoihin aikoihin A6 Allroadin kanssa esittelyvuorossa on TT RS:n kasvojenkohotus. Tehokkain TT saa jo esiteltyjen tavallisten facelift-mallien tavoin uuden etupuskurin sekä maskin, ja helmojakin viilataan. Myös valoumpioiden grafiikka menee uusiksi, ja sisustaa modernisoidaan. Nokalla murisee edelleen 2,5-litrainen turboviitonen, jonka teholukema saattaa kuitenkin vielä nousta nykyisestä 400 hepasta.


Uutuuksien esittelytahti kiihtyy kevään ja alkukesän jälkeen, ja kolmas vuosineljännes on suorastaan täynnä tuoreita Audeja. Silloin esittelyvuorossa ovat upouusi Q4, RS 7 Sportback sekä Q5:n ja A7:n e-tron-pistokehybridiversiot. Ne saavat vielä seuraa A4:n ja Q7:n facelift-malleista, ja uutuustulva ei suinkaan pääty tähän. Vuoden viimeisen neljänneksen aikana markkinoille lanseerataan nimittäin vielä seuraavan sukupolven A3, RS 6 Avant, RS Q3, A8 L e-tron ja täyssähköauto e-tronin coupé-henkinen Sportback-versio.

Näistä myynnillisesti tärkein on uusi A3, joka tehdään tuttuun tyyliin samalle perusrakenteelle seuraavan sukupolven VW Golfin kanssa. Autonörttejä kiinnostanee kuitenkin eniten maailman nopeimpiin farmareihin lukeutuvan RS 6:n uusi painos. Sitä vauhdittaa jatkossakin nelilitrainen tuplaturbokasi, ja sama koskee tietysti myös RS 7:ää. Tämänhetkisten tietojen mukaan nämä mallit eivät vielä saa hybriditeknologiaa, mutta teholukeman pitäisi nousta 600 hevosvoiman paremmalle puolelle jo pelkän bensakoneen voimin. Näin täytyykin tapahtua, jotta Audi ei jää hevosvoimasodassa BMW M:n ja Mercedes-AMG:n jalkoihin.