Audin uusin sporttimalli on melkoinen möhkäle – 600-heppainen RS Q8 kruunaa rinkulamerkin katumaasturimalliston

Audi lupasi kesällä, että tämän vuoden loppupuolella tullaan esittelemään ennätysmäärä uusia RS-malleja. Syyskuussa järjestetyssä Frankfurtin autonäyttelyssä nähtiin uusimman sukupolven RS 6 sekä RS 7, ja hieman myöhemmin oli RS 4:n faceliftin vuoro. Seuraavaksi tiedettiin odottaa rinkulamerkin katumaasturivalikoiman huipulle asettuvaa RS Q8:aa, josta Audi on julkaissut jo monenlaisia ennakkotietoja ja tiiserikuvia. Muskelimaasturin prototyypillä ehdittiin jo rikkoa SUV-luokan kierrosennätyskin Nürburgringin Nordschleifella.

Nyt RS Q8 tuotiin vihdoin julkisuuteen Atlantin toisella puolella Los Angelesin autonäyttelyssä. Uutuuden tekniikka ei sisällä suuria yllätyksiä, koska nokalla puhkuva nelilitrainen tuplaturbokasi on jo tuttu uudesta RS 6:sta ja RS 7:stä. Pannusta irtoaa RS Q8:ssakin tasan 600 hevosvoiman huipputeho, ja maksimivääntö kirjataan 800 newtonmetrin lukemaan. Satasen nopeus saavutetaan 3,8 sekunnissa, ja kahdensadan lukema on taulussa 13,7 sekunnissa. Rajoitin puuttuu vakiona menoon 250 km/h:n kohdalla, mutta lisävarustelistalta löytyvä Dynamic-paketti nostaa huippunopeuden kolmensadan paremmalle puolelle (305 km/h).


Uusi RS Q8 on RS 6:n ja RS 7:n tavoin mieto hybridi 48 voltin sähköjärjestelmän ansiosta. Hidastusten ja jarrutusten aikana kompaktiin litiumioniakkuun saadaan taltioitua energiaa parhaimmillaan 12 kW:n verran. Kun kuski nostaa jalkansa kaasulta 55-160 km/h:n nopeusvälillä, auto joko rullaa moottori sammutettuna tai varastoi energiaa moottorijarrutuksen aikana. Taloudellisuutta avitetaan myös konetta vähemmän kuormitettaessa toimivan sylinterinlepuutuksen avulla, mutta reilusti yli kahden tonnin painoisesta katumaasturista yli 600-heppaisella bensakoneella ei saa ekoautoa tekemälläkään.

Voima välitetään Audin parhaiden perinteiden mukaisesti quattro-nelivedolle, joka on RS Q8:ssa yhdistetty kahdeksanpykäläiseen Tiptronic-automaattiin. Voimanjako tapahtuu normaalisti 40:60-suhteessa etu- ja taka-akselin välillä, mutta tarvittaessa etupäähän voidaan ohjata jopa 70 prosenttia ja takapyörille 85 prosenttia vedosta. Lisävarustelistalta voi vielä poimia taka-akselin sporttitasauspyörästön, joka jakaa voimaa takapyörien välillä ajettavuuden kohentamiseksi.

Uutuudessa on jo vakiona mukautuva ilmajousitus, jonka avulla ajokorkeutta voidaan säätää peräti 90 millin verran. Kallistelua hillitään puolestaan sähkömekaanisesti toimivan aktiivisen kallistuksenvaimennuksen avulla, ja kuskin käytettävissä on kahdeksan eri ajomoodia Dynamic-asetuksesta maastoajomoodiin. Lisäksi autoon voi vielä ohjelmoida yksilölliset RS1- ja RS2-nimiset asetukset. Hidastuvuudesta huolehditaan 420-millisillä jarrulevyillä edessä, kun taas takana tyydytään 370-millisiin levyihin. Lisävarusteena tarjotaan vielä hiilikuitukeraamisia jarruja, joiden myötä etulevyt kasvavat 440-millisiksi.

Ulkoisesti RS-katumaasturin erottaa maskin verkkokuvioinnista, ja myös ilmanottoaukot ovat Q8:n perusmalleja suuremmat. RS-tyyliin kuuluvat myös monet kiiltävän mustat koristeet sekä takapään isot ovaalit tuplaputket ja diffuusori, mutta RS Q8 vaikuttaa silti hillitymmältä kuin massiivisilla lokasuojanlevityksillä siunattu uusi RS 6. Uutuuden pyörät ovat jo vakiona 22-tuumaiset, mutta tuumaa isommat kiekot voi valita lisävarustelistalta. Ohjaamoa on puolestaan höystetty mm. digitaalimittariston RS-näytöillä sekä monenlaisilla alumiini- ja hiilikuitukoristeilla. Alcantaraakaan ei ole unohdettu, ja sitä käytetään myös sporttipenkeissä yhdessä nappanahan kanssa.

Audin SUV-malliston ehdottomalle huipulle asettuva RS Q8 tulee myyntiin ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Saksan hinnat alkavat 127 000 eurosta, mutta Suomen päästöpohjaisen autoveron kuorruttamista taksoista ei ole vielä tietoa.