Auto 2018:n kaunein uutuus on tässä – otimme kylmät tyypit BMW:n upouudesta 8-sarjan coupésta

BMW:llä on hieno historia isojen coupéiden suhteen. Niitä oli baijerilaismerkin valikoimassa jo 1950-luvulla, mutta nykyisen sukulinjan voidaan katsoa alkaneen noin viiden vuosikymmenen takaisesta E9:stä. Kilparadoillakin mainetta niittänyt auto joutui aikanaan ensimmäisen 6-sarjan korvaamaksi, ja se antoi puolestaan 1990-luvun taitteessa tilaa aikansa high techiä edustaneelle 8-sarjalle.

Kallis luksuscoupé ei kuitenkaan käynyt kaupaksi odotetusti, joten BMW palasi 2000-luvun alussa jälleen astetta vaatimattomampaan 6-sarjaan. Modernia Kuutosta ehdittiin tehdä kahden sukupolven ajan, joista viimeinen poistui viime vuonna tuotannosta. Seuraajamalli esiteltiin tänä kesänä, ja mallimerkinnässä palattiin taas arvokkaampaan 8-sarjaan. Uudelleenasemoinnin tavoitteena on haastaa mm. Mersun S-luokan kaksioviset mallit entistä tehokkaammin ja tarjota hieman edullisempi vaihtoehto jopa Aston Martin DB11:n kaltaisille GT-autoille.

Uusi Kasi on tulossa myyntiin näinä päivinä, ja Suomeen se saatiin ensimmäistä kertaa viime viikonloppuna kaunistamaan Bemarin osastoa Auto 2018 -näyttelyssä. Uutuuden ympärillä pyörineiden ihmisten kommenteista päätellen muotoilussa on osuttu suoraan napakymppiin. Kauniisti kaartuvan kattolinjan osalta vertailut Aston Martiniin eivät ole lainkaan liian kaukaa haettuja, ja kylkeä koristavat myös sporttisen näköiset ilmanpoistoaukot. Takapäätä dominoivat puolestaan litteät takavalot, ja etuvalotkin ovat viirumaisemmat kuin useimmissa muissa nyky-BMW:issä.


Kasin keulalla komeileva näyttävä munuaismaski on käännetty tavallaan ylösalaisin, eli se levenee alaspäin. M Sport -varusteisen esittelyauton etupuskuri on vielä miellyttävän puhdaslinjainen, mutta takapuskurissa voi olla joidenkin makuun jo liikaa muotoja. Myös pakoputkenpäät voisivat olla numeroa tai paria pienemmät, mutta nekään eivät onnistu pilaamaan kaunista kokonaisuutta.

Sisään istuminen paljastaa, että autosta on ainakin yritetty tehdä edeltäjäänsä sporttisempi. Tuulilasi on todella viistossa kulmassa, ja tunnelma on melkoisen poteromainen. Pidemmän kuskin täytyy lisäksi säätää etuistuin takimmaiseen asentoonsa, jolloin se on jo kiinni takapenkissä. Takana ei ole myöskään juuri minkäänlaista pääntilaa, joten se sopii lähinnä pikkulapsille tai tämän luokan autossa ehkä ennemminkin arvokkaan pariskunnan matkatavaroiden säilytyspaikaksi ja tavaratilan jatkeeksi.

Kauneuden vuoksi täytyy siis kärsiä, mutta ohjaamon materiaalit ja laatuvaikutelma tuovat sentään lohtua. Täysin digitalisella mittaristolla varustettu kojelauta edustaa Bemarin viimeisintä tyyliä, ja tunnelma on sporttisen arvokas. Fiilis on kuitenkin vähemmän ylellinen kuin esimerkiksi Ässämersussa, mutta tämä lienee valmistajan urheilullisemman imagon mukainen tietoinen valinta.

Kasia saa aluksi kahdella eri moottorivaihtoehdolla. Perustasoa edustaa 840d-mallin turboahdettu kolmilitrainen dieselkuutonen, joka tuottaa 320 hevosvoimaa ja 680 newtonin huippuväännön. Jo tämä versio pinkaisee nollasta sataan 4,9 sekunnissa, ja 4,4-litraisella tupla-ahdetulla bensakasilla ryyditetty M850i pistää vielä paremmaksi. Siinä on jo 530 heppaa ja 750 newtonmetriä, jotka lennättävät painavan auton vain 3,7 sekunnissa satasen nopeuteen. Molemmissa malleissa on vakiona neliveto ja kahdeksanpykäläinen automaatti.

Kuten arvata saattaa, uusi Kasi ei ole mitään halpaa hupia. Jo 840d maksaa reilut 141 000 euroa, ja M850i kustantaa yli 216 000 euroa. Hinnat ovat siis nousseet 6-sarjaa edustaneeseen edeltäjään verrattuna, mutta kattavampi varustelu kompensoi osin tätä. Auton avomallikin on jo esitelty, ja lisää tilaa tarjoava Gran Coupé on tulossa ensi vuonna. Niistä kaikista on luvassa vielä M8-versiot, joissa pitäisi olla jo yli 600 hevosvoimaa.