Auto joka kaatui Berliinin muurin mukana.

Kaksitahtikoneen papatus ja auton takaa nouseva pölly. Kas siinä monelle muistikuvia itä-saksalaisesta autosta nimeltä Wartburg, joka syntyi vuonna 1956. Tutuin malleista nykypolville lienee kantikas loota nimeltä Wartburg 353, jota valmistettiin vuodesta 1965 aina 1988 saakka ollen täten valmistajansa pisimpään tuotannossa säilynyt malli.

Automallin taru ei kuitenkaan päättynyt tähän, vaan jatkoi elämäänsä vielä uuden 1.3 –mallinimen turvin. Minimaalisen kasvojen kohotuksen jäljiltä eroa jo viimeisten vuosien faceliftattuun 353-malliin oli hankala erottaa. Suurin muutos oli tapahtunut konepellin alla, kun iänikuisen vanha 3-sylinterinen 2-tahtimoottori korvattiin ihkaoikeilla neljällä sylinterillä.


Wartburgin historian kannalta tämä Volkswagenin kakkoskorisesta Polosta periytyvä 1.3 litran voimanlähde olisi voinut periaatteessa pelastaa koko automerkin. Toisin kuin vanha kaksitahtisavustin uusi moottori täytti sen aikaiset päästönormit, joten juuri kun homma saatiin pelittämään tapahtui jotain muuta mullistavaa.

Berliinin muuri murtui 3. lokakuuta vuonna 1990, jolloin itä-saskalaiset pääsivät yhtäkkiä käsiksi halpoihin käytettyihin Mersuihin ja Bemareihin ilman tuontirajoituksia. Wartburg saattoi olla itäautoksi hyvä, mutta länsimaisia autoja vastaan kilpailu oli menetetty – varsinkin jos samalla hinnalla sai uuden pikkucitikan.

Viimeinen, ja kaikkein epätodellisin luku nähtiin vuonna 1990, kun New Line –mallinimellä, ja tuning-Opeleista tutulla Irmscherin korisarjalla varustettu Warre rullasi tehtaan tuotantolinjalta ulos. Tämä edelleen vuonna -65 esiteltyyn korimalliin tehty korisarjaviritelmä alumiinivanteineen oli jo kuin hautarauhanrikkomista. Aivan kuin kuolinvuoteellaan korisevalle vanhukselle olisi laitettu runsaasti räikeän pinkkiä huulipunaa, ja puettu viimeisenä tekona vielä ilotytön vaatteet päälle. Hengityskoneen töpseli vedettiin lopullisesti vain vuotta myöhemmin. 1991 Wartburg katosi automaailmasta.