Autofanit raivostuivat – ensimmäisen sukupolven Toyota MR2 tuhottiin täysin turhaan TV-ohjelmassa

Vaikka Toyotalla on hieman tylsien perusperheautojen valmistajan imago, merkin mallistoon on kuulunut vuosikymmenten mittaan myös todellisia ajajan autoja. Yksi Toyotan ajettavuudeltaan herkullisimmista luomuksista on 1980-luvun alussa kehitetty keskimoottorinen MR2. Se syntyi vastauksena mm. murtoluku-Fiatina tunnetun X1/9:n heittämään haasteeseen, mutta japanilaiset halusivat tehdä kaiken astetta paremmin.

Luotettavuuden osalta tämä onnistui helposti, mutta 1980-luvun japsiautojen ajettavuudessa oli vielä kehittämisen varaa. Niinpä apuun kutsuttiin Lotus, jonka alustaguru Roger Becker sai tehdä taikojaan Toyotan keskimoottorisportin kimpussa. Vuonna 1984 päivänvalon nähnyt lopputulos ei todellakaan hävennyt eurooppalaisten kilpailijoiden rinnalla, ja todella syheröisellä reitillä MR2:lla pystyi jättämään jopa raskaan kaliiberin superautoja taakseen.

Ensimmäisen sukupolven MR2 henkii myös ulkonäöllään kulmikasta kasariestetiikkaa, joten se on jo ehtinyt vakiinnuttaa paikkansa vuosikymmenen ikonisimpien sporttien joukossa. Tältä pohjalta voisi kuvitella, että kukaan ei enää nykypäivänä lähtisi tuhoamaan hyväkuntoisen oloista MR2:ta. Näin kuitenkin pääsi valitettavasti käymään, ja asialla oli Mythbusters Jr -niminen amerikkalainen TV-sarja. Sen isoveli Mythbusters on tuttu Suomessakin, ja Myytinmurtajia on ehditty tehdä jo 14 vuoden ajan.


Junioriversiossa asialla ovat puolestaan teinit, jotka tekevät erilaisia kokeita ohjelman isäntänä toimivan Adam Savagen johdolla. Tässä tapauksessa haluttiin selvittää dominoefektin vaikutuksia, ja ketjun viimeisenä lenkkinä oli lähes 3200 kilon painoinen betonimöhkäle. Sen alla seisoi valitettavasti alkuperäiskunnossa ollut hopeanvärinen MR2, joka litistyi luonnollisesti pannukakuksi. Koe onnistui siis tältä osin, mutta autofanit ympäri maailmaa raivostuivat show’n typerälle autovalinnalle.

Keskimoottorisportin rusentamiselle ei ollut mitään järkeviä perusteita, ja saman viran olisi hoitanut mikä tahansa vanha raato. TV-ohjelmalle suositeltiin jo autokonsultin hankkimista, jotta vastaavilta fiaskoilta vältyttäisiin tulevaisuudessa. Toivottavasti litistynyt MR2 ei ollut kaiken huipuksi vielä täysin toimiva yksilö, mikä tekisi uhrauksesta vieläkin älyttömämmän. Toimimattomastakin autosta olisi kuitenkin irronnut vielä monia varaosia, joille harrastajilla olisi ollut varmasti käyttöä.