Autoliitto: polttoaineverotus kiristyy, työssäkäynnin kulut nousevat ja autokanta jatkaa vanhenemistaan

Antti Rinteen hallitus on päättänyt budjettiriihessään kiristää polttoaineiden verotusta 250 miljoonalla eurolla ensi vuoden elokuusta alkaen. Tämä tarkoittaa 6-7 sentin korotusta sekä bensiinin että dieselin litrahintoihin. Veronkorotus tietää keskivertoautoilijalle noin 70-80 euron lisäkustannuksia vuodessa, eli työssäkäynnin kustannukset nousevat.

 – Polttoaineveron korottaminen iskee erityisesti tavallisiin työssäkäyviin ihmisiin. Yhdessä muun muassa tuloverojen kiristyksen kanssa työssäkäynnistä tehdään entistä kalliimpaa, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

Autoliiton mukaan, kovasti pinnalla olleet ilmastotavoitteet ovat jäämässä autokannan uudistamisen osalta pelkiksi puheiksi. Edellisellä hallituskaudella neljään otteeseen alennettuun autoveroon ei olla koskemassa, romutuspalkkio ei saa jatkoa eikä muitakaan keinoja vähäpäästöisempien autojen yleistymiseksi ole esitetty.


– Kun hallitus pitää kiinni autoverosta, suomalaiset pitävät kiinni vanhoista autoistaan. Odotettavissa on, että autokanta jatkaa vanhenemistaan. Henkilöautoilu on jatkossakin merkittävin liikennemuoto Suomessa. Siksi olisikin tärkeää tehdä toimenpiteitä, joiden avulla yhä useammalla olisi mahdollisuus vaihtaa vanha suuripäästöinen auto uuteen tai uudempaan käytettyyn, Nieminen arvioi.

Perusväylänpitoon kaavailtu 300 miljoonan euron tasokorotus on erittäin tervetullut esitys korjausvelan kasvun pysäyttämiseksi. Rahat pitää kuitenkin kohdistua liikennesuoritteen mukaisesti.

– On tärkeää, että rahoitusta jaettaessa huomioidaan eri liikennemuotojen osuudet ja niiden kehitys sekä kasvutrendit. Tieliikenne kattaa yli 90 % Suomen henkilöliikenteestä sekä kaksi kolmasosaa tavaraliikenteen tonnikilometreistä. Panostukset tiestöön vaikuttavat eniten niin matka-aikoihin, liikenneturvallisuuteen kuin liikenteen päästöihin, Nieminen painottaa.