Auton asuun puettu karting-auto – Sympaattiset kulkupelit

6/10: Mini (1959-2000)

Tällainen nappisilmä olisi kiva pestä ja vaahdottaa joka puolelta.

Yksi historian tunnetuimmista ralliautoista on Mini Cooper ja Mini Cooper S. Vuodesta 1960 aina vuoteen 1972 Minillä ajettiin rallin maailmanmestaruuskisoissa osakilpailuvoittoihin. 32:sta voitosta peräti kymmenen on joko Timo Mäkisen tai Rauno Aaltosen hallussa. Minin ylivoimaisuus niin rallissa kuin radalla ei perustunut niinkään tehoon kuin erinomaisiin ajo- ja kaarreominaisuuksiin. Jos pitkällä suoralla painoivatkin väkisin ohi tehokkaammat ja isommat autot, niin viimeistään mutkissa pieni ja ketterä Mini pyyhälsi ohi. Joku oli voinut jopa leukailla kyseessä olleen autolta näyttäneen karting-auton.

Mestari Aaltonen ja uskollinen vauhtikumppani.

Mini oli kuitenkin paljon muutakin kuin menestynyt rallihirmu. Auto sai alkunsa vuonna 1959 British Motor Corporationin (BMC) alaisuudessa, ja sen isä oli Sir Alec Issigonis, joka oli kreikkalais-brittiläinen autosuunnittelija. Vain reilun kolmimetrisen pikkuauton tärkein tehtävä oli saada briteille oma pieni auto kilpailemaan sodan jälkeen suosituiksi nousseiden kääpiöautojen, kuten saksalainen Messerschmitt ja italialainen Fiat 500 kanssa.


Minin kantava idea oli käyttää pieni tila mahdollisimman hyvin hyödyksi. Tässä Mini on onnistunut ällistyttävän hyvin, sillä varsin pieneen autoon mahtuu hyvin tilaa niin matkustajille kuin jopa matkatavaroillekin. Halvan hintansa johdosta autosta muodostui niin Briteissä kuin sen ulkopuolellakin todellinen kansanauto Kuplan ja Rättisitikan tapaan. Alkuperäistä Miniä pidetäänkin suurella syyllä yhtenä brittiläisen autoteollisuuden ikoneista täysin eri hintatason Jaguar E-Typen tapaan.

Autoa valmistettiin eri omistajavaihdosten myötä vuosien varrella käsittämättömän pitkään lähes ulkoisesti muuttumattomana aina vuoteen 2000 saakka. Seuraavana vuonna esiteltiin uuden omistajan BMW:n valmistukseen tuoma täysin uusi, mutta ulkonäöllisesti vanhaa kunnioittava Mini, joka luonnollisesti oli nykyautojen tapaan melkoinen jättiläinen alkuperäisen rinnalla.