Tesla on tunnetusti ollut etunenässä autovalmistajana puolustamassa ympäristöä, sillä onhan selvää, että sähköauto ei saastuta yhtä paljon kuin vaikkapa dieselauto. Muutamat uutiset ja päätökset Teslan sekä Elon Muskin toimesta ovat kuitenkin herättäneet hämmennystä maailmalla.

Maaliskuussa Elon Musk kertoi medialle, että Tesla-autoja voi ostaa tulevaisuudessa bitcoineilla. Jo kuukautta aiemmin Tesla kertoi, että yhtiö oli ostanut 1,5 miljardilla dollarilla bitcoineja. Nämä tiedot nostivat bitcoinin arvoa reippaasti, eikä ihme. Bitcoinin arvo on ollut koholla tämän jälkeen, joten jos olet kiinnostunut tähän kryptovaluuttaan sijoittamisesta, osta bitcoineja vaikka heti.

Toukokuussa kuitenkin kuului toista ääntä kellossa, ainakin osaksi. Musk kertoi, että Tesla voi hyväksyä bitcoin-maksut vasta sitten kun bitcoinin louhinta saadaan ympäristölle ystävällisemmäksi. Musk kertoi myös että puolet louhintaenergiasta pitäisi tuottaa uusiutuvalla energialla. Tällä hetkellä Tesla-autojen myynti on siis keskeytetty bitcoin-valuutalla.

Saastutuksesta sakot

Vaikka Teslan päätös on sinällään looginen ympäristöystävälliselle yritykselle, on yrityksen maine kokenut myös kolauksia muutamista uutisista. Teslan tehdas Kaliforniassa on esimerkiksi saastuttanut ilmaa ja saanut sakon vastikään, The Mercury News -sanomalehden mukaan.

Tesla sai 750 000 dollarin sakon ympäristörikkomuksista, jotka olivat kaiken lisäksi vielä toistuvia – rikkeitä oli tehty 33 kertaa aina vuodesta 2015 alkaen. Fremontin tehtaan sakko on euromäärältään 620 000 euroa.

Rikkomusten listassa ovat mm. tällaisia asioita:

  • päästörajoitusten ylittäminen
  • vaadittujen päästömittausten laiminlyönti
  • päästömittausten arkistoimisen laiminlyönti
  • raporttien toimittaminen viranomaisille

Teslalla on siis tehtävää näiden jälkeen, vaikka sakot maksetaankin. Tehtaalle tulee asentaa aurinkopaneelit, kuin aurinkolämmitysjärjestelmä ja sitten akkujärjestelmä pitää Teslan rakentaa paikallisia varten. Lähiasukkaat ovat nimittäin kärsineet heikentyneestä ilmasta. Lisäksi johto joutuu koulutukseen ympäristön säädöksistä. Tesla tarvitsee myös järjestelmän, jotta homma toimii vastedes.

Litiumin keräämisen ongelmat ympäristölle

Teslan akkujen raaka-aine litium on herättänyt paljon keskustelua ja syystäkin. Litiumin hankintaan liittyy paljon ympäristöongelmia. Litium pitää useimmiten irrottaa suolasta, joten litiumtonnia varten vaaditaan huikeat 2 miljoonaa litraa vettä. Chile on nostettu usein esimerkiksi: siellä otetaan pohjavettä vuorokauden aikana 21 miljoonaa litraa ja sen jälkeen se haihdutetaan, jotta siitä saadaan litiumia. Teslan S-mallin akku syö käytännössä 80 000 litraa vettä.

Argentiina on se maa, jossa on 60 prosenttia kaikista maailman litiumvarannoista. Veden haihtuminen kestää kuusi kuukautta alueen betonialtaissa. Kun pohjavettä sekoitetaan suolaveteen, ei sitä voi enää käyttää ravintona. Kun haihtuminen on tapahtunut, otetaan litium talteen altaisiin jääneestä massasta.

Kierrätys kuitenkin toimii, myös Suomessa

Tesla kuitenkin hoitaa osuuttaan ympäristöystävällisyydestä myös Suomessa. Teslalla on huoltokeskuksia Suomessa, jotka hoitavat auton kuntoon, mutta joskus kuitenkin onnettomuudet saavat sen aikaan, etteivät nämäkään autot kaikkea kestä. Teslalla on esimerkiksi maksuton kierrätyspalvelu, jos auto menee korjauskelvottomaksi. Suomessa Autokierrätys-yritys tarjoaa maksuttoman kierrätyspalvelun Tesloille.

Teslan toimipaikkoihin voidaan myös palauttaa käyttöiän lopussa olevia tuotteita maksutta. Tuotteiden tulee olla maksimissaan 25 cm kokoisia. Myös akkuja eri tarkoituksiin voidaan palauttaa Teslan toimipaikkoihin sopimalla palautusajan.

Suomalaiset yritykset, jotka ottavat vastaan varaosien palautuksia, ovat seuraavat:

  • Autokierrätys (pienet akut)
  • Akkukierrätys (lyijyhappoakut)
  • Rengaskierrätys (renkaat)
  • Elker (sähkö- ja elektroniikkalaitteet)

Tulevaisuuden näkymiä

Vaikka Teslan ympäristöystävällisyys ei kaikilta osin aina pädekään, on selvää että tällainen yhtiö on koko ajan ns. tikun nokassa ja tarkkailun alaisuudessa – ja eräällä tavalla sen pitääkin olla. Jos kuitenkin Tesla onnistuu tavoitteissaan pidemmällä tähtäimellä, koko ihmiskunta hyötyy ympäristöystävällisestä autoilusta. Ongelmista ei välttämättä päästä koskaan kokonaan eroon, mutta jos ne saadaan minimoitua, tulisi sen olla riittävää.