Bemarifanin märkä uni – saksalainen virityspaja rakensi M5:n vapari-V10:llä vauhditetun farkkukorisen M3:n

BMW:n tehotykeistä vastaava Motorsport-divisioona on valmistanut historiansa aikana farmarimallia M5:n kahdesta sukupolvesta, mutta M3:sta sellaista ei ole koskaan nähty. Tällä hetkellä BMW M:n mallistoon ei kuulu minkäänlaista farkkua, koska möhkälemäiset SUV:t ovat vallanneet niiden paikan. Monet merkin fanit ovat muutenkin valittaneet, että nykyisissä turboahdetuissa M-autoissa ei ole enää entisaikojen Ämmien magiaa, joka muodostui lähes hysteerisesti kiertävistä vaparikoneista.

Edellissukupolven M3:a vauhditti S65-koodilla tunnettu nelilitrainen vapaasti hengittävä veekasi, joka on yksi hienoimmista baijerilaisten valmistamista moottoreista. Sekin jää kuitenkin kakkoseksi E60-korimallin M5:ssä ja E63-koppaisessa M6:ssa käytetylle vapari-V10:lle, joka tottelee S85-koodia. Tämä kone luovuttaa yli 500 hevosvoiman tehon, ja punaviiva on reilussa 8000 kierroksessa. Myllyn tuottama soundikin on sitä luokkaa, että sen ei tarvitse hävetä edes superautojen rinnalla.

Edelliskorimallin M3:a sai sedanina, coupéna ja avomallina, mutta farmaria siitä ei koskaan tehty. Saksalainen virityspaja Manhart on nyt korjannut tämän puutteen ja valmistanut oman tulkintansa E91-korisesta M3-farkusta. Tavallisen 3-sarjan Touringin koriin on laitettu kaikki M3:n osat pullistettuja takalokasuojia myöten, ja koko komeus on viimeistelty Audin Nardo Grey -tyyppisellä harmaalla sävyllä.


Manhart ei ole kuitenkaan tyytynyt vain korimallin vaihtamiseen, vaan myös tekniikka on laitettu uusiksi. ”M3 Touringin” nokalle on kenkälusikoitu vanhakorisesta M5:stä lainattu vapari-V10, josta on kutiteltu vielä hieman lisätehoa. Potkua on nyt 550 heppaa vakion 507 pollen sijasta, joten suhteellisen kompakti farkku liikkuu iloisesti.

Auton pitäisi kiihtyä nollasta sataan 4,3 sekunnissa, eli se on puolisen sekuntia nopeampi kuin alkuperäiskuntoinen E92-korimallin M3 Coupé. Parasta tässä laitteessa on kuitenkin äänet, jotka ovat aivan eri planeetalta kuin yhdessäkään nykyisessä tuotanto-Ämmässä. Tämän hetken turbokoneista irtoaa toki paljon enemmän vääntöä, mutta vanhan vapari-V10:n kaltaisia soundeja ei taideta enää koskaan kuulla mistään uudesta BMW:stä.