Bemarin klassikkocoupén hinnat nousevat – tästä M635 CSi:stä maksettiin jo yli 100 000 euroa

E24-koodilla tunnettu BMW:n 6-sarja esiteltiin vuonna 1975 lähes legendaariseen maineeseen nousseen E9:n perilliseksi. Seuraajan harteilla oli siis kovat paineet, mutta se nousi itsekin yhdeksi Bemarin ikimuistettavimmista coupéista. Ranskalaisen Paul Bracqin piirtämät elegantit linjat vetosivat ostajiin sen verran hyvin, että autosta tuli historian pisimpään tuotannossa sinnitellyt BMW. Viimeinen yksilö tehtiin vasta keväällä 1989, jolloin astetta isompi 8-sarja oli jo valmiina astumaan Kuutosen saappaisiin.

6-sarja aloitti taipaleensa 630 CS – ja 633 CSi -mallien voimin. Myöhemmin 633 muuttui 635:ksi, ja myös BMW:n Motorsport-divisioona kehitti E24:stä oman versionsa. M635 CSi -nimen saaneeseen sporttiin lusikoitiin M1-superautosta lainattu suora kuutonen, joka tuotti muhkean 286 hepan tehon. Huippunopeutta riitti peräti 255 km/h, jolloin suurin osa kilpailijoista jäi katselemaan kauniin coupén takavaloja Saksan Autobahneilla. Autoa myytiin muuten M6:na mm. USA:ssa ja Japanissa, mutta Euroopassa päädyttiin jostakin syystä hieman vaatimattomampaan M635 CSi -nimeen.


M635 CSi:t ovat olleet jo pitkään Haikeulana tunnetun E24:n halutuimpia versioita. Tähän asti parhaimpien yksilöiden hinnat ovat vielä pysytelleet viisinumeroisissa lukemissa, mutta nyt Isossa-Britanniassa siirryttiin jo 100 000 euron paremmalle puolelle.

Klassikkoautoihin erikoistunut paikallinen huutokauppakamari kauppasi vuoden 1985 yksilöä, jolla oli ajettu vain 15 300 mailia, eli noin 26 000 kilometriä. Täysin alkuperäiskuntoisella autolla oli ehtinyt olla vain kaksi omistajaa, ja sitä oli käytetty todella vähän viime aikoina. Bemari oli silti juuri katsastettu ja huollettu, ja kaikki alkuperäiset ohjekirjat sekä jopa tehtaan työkalusarja olivat tallella.

Kyseinen M635 CSi oli siis sen verran helmikuntoinen yksilö, että se herätti kahden tosiostajan mielenkiinnon. He alkoivat kilpailla autosta huutokaupan mittaan, ja niinpä hinta nousi lopulta varsin huimiin lukemiin. Lopulliseksi summaksi tuli 100 100 puntaa, eli vajaat 118 000 euroa. Kahden ostajan taistelu juuri tästä yksilöstä nosti tietysti hinnan tavanomaista korkeammalle tasolle, mutta Kuutosten arvo on muutenkin nousussa. Voi siis olla, että myös muiden hienokuntoisten M635 CSi:iden hinnat hätyyttelevät kohta 100 000 euron lukemia.