Bemarin uusi ratatykki teki kovan ajan Nordschleifella

Kierrosennätysten metsästäminen Nürburgringin Nordschleifella kiellettiin viime keväänä VLN-sarjan kisassa tapahtuneen tuhoisan onnettomuuden seurauksena. Viime aikoina autonvalmistajat ovat kuitenkin jälleen kertoneet uusien sporttimalliensa kierrosaikoja. Alfa Romeo Giulia Quadrifoglion ajaksi ilmoitettiin 7 minuuttia 39 sekuntia, mikä on peräti 13 sekuntia BMW M4:n kierrosaikaa parempi saavutus.

Nyt baijerilaiset ovat kuitenkin tehneet vastaiskun M4 GTS:n avulla. Se on M4 Coupén ratakäyttöön optimoitu versio, joka seuraa edeltäjiensä, eli E46-korisen M3 CSL:n ja E92-mallisarjaa edustavan M3 GTS:n jalanjäljillä. M4 GTS:n tuplaturbokuutosessa on vesisuihkutus imukanavaan, mikä nostaa teholukeman 500 heppaan ja maksimiväännön 600 newtoniin. Normaalissa M4:ssa tehoa on ”vain” 431 hevosvoimaa ja vääntöä 550 newtonia. Lisäksi auton takapenkki on heivattu painonsäästön nimissä ulos, ja sen paikalle saa haluttaessa turvakaaret. Vakioistuimet on korvattu hiilikuituisilla kuppipenkeillä, jotka on verhoiltu alcantaralla ja nahalla. Istuimiin on tarjolla kuusipistevyöt, ja pisteenä i:n päälle sisätiloihin saa myös vaahtosammuttimen.

Ulkoa auton erottaa isosta takasiivestä ja etuspoilerista, joita voidaan säätää manuaalisesti. Tavallisessakin M4:ssä on käytetty hiilikuituosia, mutta GTS:ssä on niiden lisäksi mm. hiilikuituinen konepelti. Niinpä auton omapaino on saatu puristettua 1510 kiloon. GTS:ssä on myös titaanista valmistettu sporttiputkisto, säädettävä alusta ja hiilikuitukeraamiset jarrut. Rengastuskin on erikoinen, koska edessä on 19-tuumaiset ja takana 20-tuumaiset pyörät.


Kaiken tämän tarkoituksena on tehdä autosta varteenotettava ratatykki, jota voi käyttää myös normaaliliikenteessä. Filosofialtaan GTS muistuttaa siis esimerkiksi Porsche 911 GT3:a. Auton potentiaalista kertoo BMW:n nyt julkistama Nordschleifen kierrosaika, joka on noin 7 minuuttia ja 28 sekuntia. Nürburgringin legendaarisella radalla eroa M4:n normaalimalliin kertyy siis jopa 24 sekuntia. M4 GTS saavutti kovan tuloksensa BMW:n M-autojen alustojen kehittämisestä vastaavan Jörg Weidingerin käsissä. M4 GTS kuuluu kierrosaikansa myötä 40 nopeimman auton joukkoon kuuluisassa ”Vihreässä Helvetissä”. Taakse jäävät mm. edelliskorimallin Porsche 911 GT3 RS, Ferrari 458 Italia ja Koenigsegg CCX.

M4 GTS:stä ei kannata kuitenkaan innostua liikaa, koska huhujen mukaan kaikki 700 valmistettavaa yksilöä on jo myyty.

 

M4_2

M4_3

M4_4