Bentley laittoi gran turismonsa täysin uusiksi – toisen sukupolven Continental GT on yksi Frankfurtin kauneimpia uutuuksia

Autojen elinkaaret ovat lyhentyneet melkoisesti viime vuosien aikana, mutta tähänkin sääntöön löytyy poikkeuksia. Esimerkiksi Bentleylle monia uusia asiakkaita tuonut Continental GT on sinnitellyt tuotannossa jo kohta 15 vuoden ajan, vaikka gran turismo on toki saanut yhden kattavan ja monta pienempää faceliftiä elinkaarensa mittaan. Continental GT sekä sen GTC- ja Flying Spur -nimiset sisarmallit on tehty alun perin VW Phaetonissa debytoineen perusrakenteen varaan, mitä ei ole voinut olla huomaamatta autojen etuvetomaisissa mittasuhteissa.

Seuraajan aika on siis käsillä, ja seuraavan sukupolven Continentalin naamioituja protoja on bongattu testiajoissa jo jonkin aikaa. Salavalokuvatkin ovat kertoneet täysin uusista mittasuhteista, mikä vahvistuu nyt julkaistujen virallisten kuvien myötä. Edeltäjän volkkarihenkisyys on tipotiessään, ja mallia on otettu sen sijaan muutaman vuoden takaisesta EXP 10 Speed 6 -konseptista. Auton profiili on paljon entistä matalamman oloinen, ja lisäksi etuakselia on siirretty 135 millin verran eteenpäin. Tämä on mahdollistanut pidemmän nokan ja huomattavasti aiempaa pienemmän etuylityksen.


Kattolinja on puolestaan edeltäjästä tutun oloinen, ja sama koskee myös takalokasuojien pullistuksia. Maskin sekä etuvalojen ilme on sen sijaan kuin konseptiautosta repäisty, ja ovaalit takavalotkin ovat samaa perua. Ne toistavat pakoputkenpäiden muotoja, ja koko peräpää on hyvin lähellä taannoista Speed 6 -konseptia. Continental GT:n akseliväli on kasvanut 110 millin verran, ja leveyttä autolle on siunaantunut 25 milliä aiempaa enemmän. Tämä tekee tietysti mittasuhteista entistä sporttisemmat, mutta tärkein syy mittojen muutokselle on Bentleyn uutuuden alta löytyvä MSB-perusrakenne.

Sitä käytetään mm. Porsche Panamerassa, eli entinen VW:n pohjalevy on korvattu paljon sporttisemmalla ratkaisulla, joka tuo mukanaan esimerkiksi 48 voltin sähköjärjestelmän. Continental GT:ssä on paljon uniikkeja osia, ja Bentley kertookin, että peräti 82 prosenttia auton komponenteista on tehty vain sitä varten. Massaakin on saatu pudotettua mm. alumiinisten koripaneelien avulla 85 kilon verran edeltäjään verrattuna, mutta Continental GT painaa silti edelleen 2250 kiloa.

Ajettavuutta kohennetaan 48 voltin sähköjärjestelmän mahdollistamalla aktiivisella kallistuksenvaimennuksella ja kolmikammioisella ilmajousituksella, jonka pitäisi pystyä sekä limusiinimaiseen käsiteltävyyteen että sporttiseen käsiteltävyyteen. Aluksi Bentleyn uutta gran turismoa saa ainoastaan kuusilitraisen W12:n päivitetyllä versiolla, josta irtoaa 635 hepan teho ja 900 newtonin huippuvääntö. Brittiaatelinen pinkaisee näillä voimavaroilla 3,7 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeudeksi kerrotaan komeat 333 km/h.

Sisustassa käytetään perinteiseen tyyliin parhaita mahdollisia luonnonmateriaaleja, ja jokaisen auton sisäkoristeisiin menee yli 10 neliömetriä puuta, joka asennetaan luonnollisesti käsin. Virtuaalinen mittaristo edustaa puolestaan viimeisintä tekniikkaa kojelaudan keskiosan supertarkan 12,3-tuumaisen näytön tavoin. Ruudun pystyy myös kääntämään ympäri, jolloin näkyville tulee kolme analogista mittaria. Uuden Continental GT:n tuotanto alkaa vielä tulevan syksyn mittaan, mutta ensimmäiset asiakasautot toimitetaan vasta ensi keväänä. Tutustumme kuvankauniiseen gran turismoon tarkemmin Frankfurtin autonäyttelyssä vajaan kahden viikon päästä.

Bentley- ja muut luksusautot myy Luxury Collection Automobiles.