BMW 2002 Turbo oli väärään aikaan syntynyt Porschen tappaja.

Turboahdin, seitsemän sekuntia sataseen ja takaveto. Kaikki tämä saattaa kuulostaa uudelta halutulta BMW:ltä, vaan kyseessä onkin 46 vuotta vanha resepti! Auto on nimittäin 2002 turbo, joka näki päivänvalon vuonna 1973. Jo vuonna 1966 baijerilainen esitteli 02-sarjan, jota voidaan pitää urheilullisten modernien Bemareiden kantaisänä. Aikalaisekseen modernisti muotoiltu auto saavutti pian maineen menohaluisena pikkusporttina. 1,6-litrainen 1600-perusmalli ei tarjonnut kuin 85 konia, mutta 2002 TI kipitti 120:n humman voimin 0-100km/h 9,1 sekuntia, mikä oli tuohon aikaan kova juttu.

Vielä parempaa oli kuitenkin luvassa BMW:n insinööriosastolta. Taikasana oli turboahdin, jota oli kokeiltu jo Jenkeissä kuten Chevrolet Corvair Monza ja Oldsmobile Jetfire. Nämä painuivat kuitenkin unholaan tekniikan kehittyessä. Vuonna 1973 BMW esitteli 2002 Turbo -mallin Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä, josta tuli Euroopan ensimmäinen turboahtimella varustettu massatuotettu auto. Auton konehuoneessa lepäsi muutoin melko pienin muutoksin TI-mallista otettu motti. 6,9 km/h kiihtyvyys ja 211km/h huiput olivat tuolloin hurjia lukemia, joihin ei pystynyt vastaamaan edes Porsche 911 S -malli, jolta kesti taittaa 100 km/h 7,5 sekuntia.


Turbo-versioon sai halutessaan 4- tai 5-lovisen askin, joiden välitykset poikkesivat toisistaan. Jos mieli vähäänkään taloudellisempaan ajoon, oli syytä vaihtaa vaihdetta aina mahdollisuuksien mukaan. Yhdistetty kulutus saattoi siltikin viedä 12l satasella, ja pelkkä kaupunkiajo vielä selvästi enemmän. Koneen luonteesta kertoi se, että hyvän suorituskyvyn sai vasta turbon astuessa kuvioihin 4000-kierroksen paremmalla puolella. Turboviive oli kuitenkin melkoinen, ja varsinkin tiukassa mutkassa tällainen käytös saattoi irrottaa peräpään hallitusta luisusta, kun tehonmäärä kasvoi yhtäkkiä huomattavan paljon.

Myös auton ulkokuori oli saanut hormonihoitoa tavanomaisempiin malleihin nähden. Metallipuskureiden tilalle asetettiin villit muovipuskurit, jotka antoivat Bemulle leveämmän stuukin. Myös kromilistojen karsiminen, ja korvaaminen mustilla osilla toi autoa gt-vaunujen luxus-maailmasta lähemmäs oikeita rata-autoja. Malli onkin legendaarisen hyvännäköinen valkoisena, ja M-sportin raidoilla varustettuna. Auton kohtaloksi koitui kuitenkin väärä ajankohta, sillä 70-luvun alun öljykriisin aikana turbo-Bemaria pidettiin lähinnä edesvastuuttoman vauhtihedonistin autona. Myös monessa maassa, Suomi mukaan lukien, uudenlaiset ja tiukemmat nopeusrajoitukset astuivat voimaan syöden nopeiden autojen markkinaosuuksia. Toisena aikana BMW:n vallankumouksellinen pikkusportti olisi ollut valtaisa jättimenestys.